Ниво студија
Специјалистичке академске студије - студије другог степенаТрајање студија
1 година (2 семестра)Укупан број ЕСПБ бодова
60Звање које се стиче
Специјалиста дефектологЦиљ студија
Основни циљ
Посебни циљеви
- оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа у превенцији, детекцији, дијагностици и третману деце са неуроразвојним факторима ризика или ризиком за њихов настанак, сметњама у развоју и инвалидитетом, примена метода за подстицање различитих аспеката дететовог развоја, саветодавни рад са породицом, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Посебни циљеви
- стицање знања о специфичности раног развоја способности
- стицање знања о етиологији поремећаја и сметњи у развоју
- стицање знања о улози протективних фактора, као и фактора ризика у оквиру раног развоја способности
- стицање знања о сложености развојне процене и последица које она носи
- разликовање различитих фаза у поступку процене деце
- стицање знања о превенцији, детекцији и третману поремећаја и сметњи
- стицање компетенција за извођење одређеног броја основних дијагностичких процедура
- стицање знања о саветодавној и терапијској подршци ради поспешивања породичне адаптације
- стицање знања о принципима рада и основним елементима ране интервенције
- стицање знања о законодавним оквирима ране интервенције у свету и код нас
- усвајање знања и вештина неопходних за реализацију хабилитацијских поступака
- стицање знања и вештина у области пружања психо-социјалне подршке родителјима и породици
- формирање ставова неопходних за постизање високих стандарда праксе специјалне едукације
- стицање знања неопходних за међупрофесионалну сарадњу и тимски рад.
Компетенције које проистичу из студијског програма
Дипломирани студенти специјалистичких академских студија ране интервенције у детињству стичу и усавршавају низ вештина и компетенција захваљујући којима ће бити оспособљени за рад у породици, рад у педијатријским службама, попут неонатологије и развојних саветовалишта, рехабилитационим центрима у систему здравствене и социјалне заштите, и центрима за рану интервенцију, као и у свим окружењима где се деца са неуроразвојним факторима ризика, сметњама у развоју и инвалидитетом укључују у рад:
- продубиће знања у вези са основним концептом ране интервенције, променама и приступима у последњим деценијама као и принципима успешне ране интервенције
- биће у стању да интегришу знања из различитих извора и да их примене у пракси за успешно решавање сложених проблема у оквиру ране интервенције у детињству у новом или непознатом окружењу
- биће у могућности да разумеју специфичности раног развоја способности
- биће у стању да примене сазнања о раном развоју у сврху процене дететових развојних својстава и уваже их у планирању и спровођењу интервенције
- биће у стању да примене сазнања о карактеристикама деце са неуроразвојним факторима ризика, сметњама у развоју и инвалидитетом за рад са њима као и њиховим породицама
- биће оспособлјени за примену појединих инструмената процене
- биће оспособлјени за систематску опсервацију детета у испитној ситуацији
- биће у могућности да разумеју значај ране стимулације као могућности унапређења различитих моторичких, когнитивних, комуникацијских, говорно-језичких и социјалних способности
- овладаће савременим методама подстицања различитих аспеката дететовог развоја
- биће у могућности да планирају и спроведу различите хабилитацијске методе и технике у различитим терапијским окружењима: од куће до социјалне, здравствене или васпитно-образовне установе
- стећи ће специфичне компетенције за спровођење хабилитацијских поступака
- биће у стању да примене различите видове саветодавних и терапијских интервенција, прилагођених потребама родителја деце са сметњама у развоју
- биће оспособљени за планирање, програмирање, реализацију, праћење и евалуацију индивидуалних програма ране интервенције и програма подршке породици
- биће оспособлјени за успоставлјања узајамног односа поштовања са члановима породице и примену одговарајућих и ефектних стратегија слушања чланова породице и других
- биће у стању да препознају факторе ризика, као и протективне факторе важне за породичну адаптацију
- биће оспособлјени за разумевање породичних система и динамике у условима повећаног стреса
- биће оспособлјени за анализу породичних односа и ресурса и пружања психо-социјалне подршке породици
- биће оспособлјени за реализацију обуке родителја и саветодавни рад са родителјима и породицом деце са сметњама у развоју
- овладаће вештинама тимског рада и међупрофесионалне сарадње
- биће у стању да ефикасно прате и усвајају новине и резултате истраживања у области ране интервенције, да формирају своје заклјучке и да их на јасан и недвосмислен начин пренесу у стручној и широј јавности.
Услов за упис
- завршене мастер академске студије специјалне едукације и рехабилитације/мастер академске студије специјалне едукације/мастер академске студије специјалне рехабилитације, или основне студије специјалне едукације и рехабилитације у трајању од најмање четири године, по пропису који је уређивао високо образовање до 10. септембра 2005. године и
- најмање 2 године радног искуства у области специјалне едукације и рехабилитације, у раду са децом.
Структура програма
Наставни план омогућава да студенти током студијског програма стичу и продублјују знања из медицинских наука, психолошких наука, и ужестручних наука специјалне едукације и рехабилитације. У другом семестру студенти су у обавези да изаберу по два од пет понуђених предмета из изборног блока, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и определјење према појединим областима специјалне едукације и рехабилитације, у оквиру ране интервенције. Осим активне наставе, студенти ће имати и обавезу спровођења и израде клиничког практикума, у цилју интеграције стеченог знања и решавања конкретних проблема у пракси. Након свих положених предмета превиђених студијским програмом студент је у обавези да изради и одбрани завршни рад, који носи 12 ЕСПБ бодова и улази у укупан број бодова