ОБРАЗОВАЊЕ

Ниво студија

Специјалистичке академске студије - студије другог степена

Трајање студија

1 година (2 семестра)

Укупан број ЕСПБ бодова

60

Звање које се стиче

Специјалиста дефектолог

Циљ студија

Основни циљ
  • оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа у превенцији, детекцији, дијагностици и третману деце са неуроразвојним факторима ризика или ризиком за њихов настанак, сметњама у развоју и инвалидитетом, примена метода за подстицање различитих аспеката дететовог развоја, саветодавни рад са породицом, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.

Посебни циљеви
  • стицање знања о специфичности раног развоја способности
  • стицање знања о етиологији поремећаја и сметњи у развоју
  • стицање знања о улози протективних фактора, као и фактора ризика у оквиру раног развоја способности
  • стицање знања о сложености развојне процене и последица које она носи
  • разликовање различитих фаза у поступку процене деце
  • стицање знања о превенцији, детекцији и третману поремећаја и сметњи
  • стицање компетенција за извођење одређеног броја основних дијагностичких процедура
  • стицање знања о саветодавној и терапијској подршци ради поспешивања породичне адаптације
  • стицање знања о принципима рада и основним елементима ране интервенције
  • стицање знања о законодавним оквирима ране интервенције у свету и код нас
  • усвајање знања и вештина неопходних за реализацију хабилитацијских поступака
  • стицање знања и вештина у области пружања психо-социјалне подршке родителјима и породици
  • формирање ставова неопходних за постизање високих стандарда праксе специјалне едукације
  • стицање знања неопходних за међупрофесионалну сарадњу и тимски рад.


Компетенције које проистичу из студијског програма

Дипломирани студенти специјалистичких академских студија ране интервенције у детињству стичу и усавршавају низ вештина и компетенција захваљујући којима ће бити оспособљени за рад у породици, рад у педијатријским службама, попут неонатологије и развојних саветовалишта, рехабилитационим центрима у систему здравствене и социјалне заштите, и центрима за рану интервенцију, као и у свим окружењима где се деца са неуроразвојним факторима ризика, сметњама у развоју и инвалидитетом укључују у рад:

  • продубиће знања у вези са основним концептом ране интервенције, променама и приступима у последњим деценијама као и принципима успешне ране интервенције
  • биће у стању да интегришу знања из различитих извора и да их примене у пракси за успешно решавање сложених проблема у оквиру ране интервенције у детињству у новом или непознатом окружењу
  • биће у могућности да разумеју специфичности раног развоја способности
  • биће у стању да примене сазнања о раном развоју у сврху процене дететових развојних својстава и уваже их у планирању и спровођењу интервенције
  • биће у стању да примене сазнања о карактеристикама деце са неуроразвојним факторима ризика, сметњама у развоју и инвалидитетом за рад са њима као и њиховим породицама
  • биће оспособлјени за примену појединих инструмената процене
  • биће оспособлјени за систематску опсервацију детета у испитној ситуацији
  • биће у могућности да разумеју значај ране стимулације као могућности унапређења различитих моторичких, когнитивних, комуникацијских, говорно-језичких и социјалних способности
  • овладаће савременим методама подстицања различитих аспеката дететовог развоја
  • биће у могућности да планирају и спроведу различите хабилитацијске методе и технике у различитим терапијским окружењима: од куће до социјалне, здравствене или васпитно-образовне установе
  • стећи ће специфичне компетенције за спровођење хабилитацијских поступака
  • биће у стању да примене различите видове саветодавних и терапијских интервенција, прилагођених потребама родителја деце са сметњама у развоју
  • биће оспособљени за планирање, програмирање, реализацију, праћење и евалуацију индивидуалних програма ране интервенције и програма подршке породици
  • биће оспособлјени за успоставлјања узајамног односа поштовања са члановима породице и примену одговарајућих и ефектних стратегија слушања чланова породице и других
  • биће у стању да препознају факторе ризика, као и протективне факторе важне за породичну адаптацију
  • биће оспособлјени за разумевање породичних система и динамике у условима повећаног стреса
  • биће оспособлјени за анализу породичних односа и ресурса и пружања психо-социјалне подршке породици
  • биће оспособлјени за реализацију обуке родителја и саветодавни рад са родителјима и породицом деце са сметњама у развоју
  • овладаће вештинама тимског рада и међупрофесионалне сарадње
  • биће у стању да ефикасно прате и усвајају новине и резултате истраживања у области ране интервенције, да формирају своје заклјучке и да их на јасан и недвосмислен начин пренесу у стручној и широј јавности.


Услов за упис

  • завршене мастер академске студије специјалне едукације и рехабилитације/мастер академске студије специјалне едукације/мастер академске студије специјалне рехабилитације, или основне студије специјалне едукације и рехабилитације у трајању од најмање четири године, по пропису који је уређивао високо образовање до 10. септембра 2005. године и
  • најмање 2 године радног искуства у области специјалне едукације и рехабилитације, у раду са децом.

Структура програма

Наставни план омогућава да студенти током студијског програма стичу и продублјују знања из медицинских наука, психолошких наука, и ужестручних наука специјалне едукације и рехабилитације. У другом семестру студенти су у обавези да изаберу по два од пет понуђених предмета из изборног блока, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и определјење према појединим областима специјалне едукације и рехабилитације, у оквиру ране интервенције. Осим активне наставе, студенти ће имати и обавезу спровођења и израде клиничког практикума, у цилју интеграције стеченог знања и решавања конкретних проблема у пракси. Након свих положених предмета превиђених студијским програмом студент је у обавези да изради и одбрани завршни рад, који носи 12 ЕСПБ бодова и улази у укупан број бодова


План студијског програма:



1. година студија

Наставни предмет  Часова недељно Часова годишње ЕСПБ
Зимски семестар Летњи семестар
Бр. Назив предмета П В П В П В Ук. Остали часови  
1Савремени приступ у раној интервенцији 2 30 30 15 3
2Развојна педијатрија 2 2 30 30 60 0 4
3Рани развој деце 2 2 30 30 60 0 4
4Инструменти процене раног развоја код деце 2 3 30 45 75 0 5
5Саветовање породица деце са сметњама у развоју и унапређење
родитељских вештина
2 2 30 30 60 30 6
6Клинички практикум 0+5 75 75 45 8
7Предмет изборног блока 1* 3 3+2 45 75 120 15 9
Програми ране интевенције за децу са оштећењем слуха 0
Програми ране интевенције за децу са оштећењем вида 0
Програми ране интевенције за децу са говорно-језичким поремећајима 0
Програми ране интевенције за децу са моторичким сметњама 0
Програми ране интевенције за децу са первазивним развојним поремећајима 0
8Предмет изборног блока 2* 3 3+2 45 75 120 15 9
Програми ране интевенције за децу са оштећењем слуха 0
Програми ране интевенције за децу са оштећењем вида 0
Програми ране интевенције за децу са говорно-језичким поремећајима 0
Програми ране интевенције за децу са моторичким сметњама 0
Програми ране интевенције за децу са первазивним развојним поремећајима 0
9Завршни рад 0 12
Укупно
Активне наставе 24036060060
Стручне праксе 120
Наставе на 1 години 720