Ниво студија
Специјалистичке академске студије - студије другог степенаТрајање студија
1 година (2 семестра)Укупан број ЕСПБ бодова
60Звање које се стиче
Специјалиста дефектологЦиљ студија
Основни циљ програма Специјалистичких академских студија ране интервенције у детињству је оспособљавање студената за примену уско специјализованих академских знања и вештина у раној интервенцији у детињству - у превенцији, детекцији, дијагностици, третману и пружању подршке деци са ризиком или присутним сметњама у развоју и њиховим породицама, укључујући промовисање здравог начина живота, правних и моралних вредности, даљи професионални развој, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Посебни циљеви програма су:
- стицање знања о специфичности раног развоја способности;
- стицање знања о етиологији поремећаја и сметњи у развоју;
- стицање знања о улози протективних фактора, као и фактора ризика у оквиру раног развоја способности;
- стицање знања о сложености развојне процене и последица које она носи;
- разликовање различитих фаза у поступку процене деце;
- стицање знања и вештина за превенцију, детекцију и третман поремећаја и сметњи;
- стицање компетенција за извођење основних и специфичних дијагностичких процедура;
- стицање знања и вештина у саветодавној и терапијској подршци ради поспешивања породичне адаптације и оснаживања породице;
- стицање знања о принципима рада и основним елементима ране интервенције;
- стицање знања о законодавним оквирима ране интервенције у свету и код нас;
- усвајање знања и вештина неопходних за реализацију интервентних поступака;
- стицање знања и вештина у области пружања психо-социјалне подршке родитељима и породици;
- формирање ставова неопходних за постизање високих стандарда праксе ране интервенције;
- стицање знања неопходна за међупрофесионалну сарадњу и тимски рад;
- стицање вештина за самостално решавање сложених проблема у оквиру пружања подршке и помоћи деци и породицама;
- оспособљавање за преузимање руководећих послова, вођења пројеката и унапређење постојеће праксе у оквиру ране интервенције у детињству.
Компетенције које проистичу из студијског програма
Савладавањем Специјалистичких академских студија рана интервенција у детињству стичу се следеће опште и предметно-стручне компетенције:
- поседовање уско специфичних знања и вештина у вези са основним концептом ране интервенције, променама и приступима у последњим деценијама као и принципима успешне ране интервенције;
- интеграција знања, способност вредновања података из различитих извора и способност примене у пракси за успешно решавање сложених проблема у оквиру ране интервенције у детињству у новом или непознатом окружењу;
- разумевање специфичности раног развоја способности и јасно препознавање одступања и фактора ризика;
- примена сазнања о раном развоју у сврху процене дететових развојних својстава и уважавање у планирању и спровођењу интервенције;
- познавање карактеристика деце са неуроразвојним факторима ризика, сметњама у развоју и инвалидитетом и примена у раду са њима као и њиховим породицама;
- оспособљеност за примену општих и специфичних инструмената развојне и функционалне процене раног развоја и потребе за подршком детету и породици;
- разумевање значаја ране стимулације као могућности унапређења ангажовања, самосталности, партиципације и комуникације код деце;
- оспособљеност за планирање, спровођење и унапређивање интервенција у различитим окружењима: природно окружење детета, као и социјалне, здравствене или васпитно-образовне установе;
- оспособљеност за самостално планирање, програмирање, вођење, реализацију, праћење и евалуацију индивидуалних програма ране интервенције и програма подршке породици;
- оспособљеност за примену етичких принципа у професионалном раду са децом, родитељима, породицом и широм друштвеном заједницом;
- оспособљеност за анализу и решавање сложених проблема у оквиру породичних односа и ресурса и пружања психо-социјалне подршке породици;
- примена различитих видова саветодавних и терапијских интервенција прилагођених потребама родитеља деце са неуроразвојним факторима ризика и са сметњама у развоју;
- оспособљеност за реализацију обуке родитеља и оснаживање породица деце са сметњама у развоју;
- оспособљеност за примену колаборативног приступа у раду са стручњацима и родитељима и управљање трансдисциплинарним тимом;
- самостално праћење и усвајање новина и резултата истраживања у области ране интервенције, формирање закључка на основу стручног вредносвања и критичког разумевања и преношење истих у стручној и широј јавности;
- оспособљеност за праћење, контролу и вредновање исхода раних интервенција ради унапређења постојеће праксе.
Услов за упис
- завршене мастер академске студије из области специјалне едукације и рехабилитације, мастер академске студије психологије, мастер академске студије педагогије, мастер академске студије здравствене неге, мастер академске студије медицинске рехабилитације или исти студијски програми са основним студијама у трајању од најмање четири године, по пропису који је уређивао високо образовање до 10. септембра 2005. године
- најмање две године радног искуства у области стручног рада са децом.
Структура програма
Студијски програм обухвата укупно 795 часова активне наставе (270 часова теоријске наставе, 255 часова практичне наставе, као и 120 часова студијско-истраживачког рада и 150 часова стручне праксе). Од укупног броја освојених ЕСПБ, изборни предмети вреднују се са укупно 27 ЕСПБ (45% од укупног броја ЕСПБ у оквиру студијског програма). Укупан број ЕСПБ бодова студијског програма износи 60, а бодови су равномерно распоређени по семестрима (24 у првом и 36 у другом семестру).
Студијски програм обухвата академско-општеобразовне, теоријско-методолошке, научно-стручне и стручно-апликативне предмете, а подељен је на обавезне и изборне предмете са јасно дефинисаном позицијом предмета у наставном плану. Листа предмета садржи шифру предмета (позиција у наставном плану), назив предмета, семестар у којем се одвија настава и број ЕСПБ бодова.
У структури студијског програма Специјалистичких академских студија ране интервенције у детињству академско-општеобразовни предмети су заступљени са 6,67%, теоријско-методолошки предмети са 20%, научно-стручни са 6,67%, а стручно-апликативни предмети са 66,67%, што је у оквиру норматива предвиђених за друштвено-хуманистичке науке.
Студијски програм садржи 40% изборних предмета. Листа изборних предмета у сваком блоку садржи најмање двоструко већи број предмета у односу на број предмета који се бира.
Kaда студент апсолвира све студијске обавезе и положи све програмом предвиђене испите, приступа изради завршног рада и јавном полагању специјалистичког испита. Број ЕСПБ бодова којима се изражава рад студената на изради завршног рада улази у укупан број бодова неопходних за завршетак специјалистичких академских студија и износи 16.