Ниво студија
Основне струковне студије - студије првог степенаТрајање студија
3 године (6 семестара)Укупан број ЕСПБ бодова
180Звање које се стиче
Струковни медицински радиологЦиљ студија
Општи циљеви Основних струковних студија радиолошке технологије обухватају следеће:
- стицање теоријског и практичног знања за обављање послова и задатака у радиологији, радиотерапији и нуклеарној медицини, у оквиру својих компетенција;
- оспособљавање за самостални и тимски рад у извођењу дијагностичких и терапијских процедура.
- стицање основних знања о структури и физиолошким функцијама људског тела, као и о механизмима развоја болести и нарушавању грађе тела;
- упознавање са физичким и биолошким основама зрачења;
- овладавање вештинама управљања изворима зрачења, заштите од јонизујућег зрачења, и спровођења мера заштите и деконтаминације;
- стицање знања о физичко-техничким основама и намени опреме у радиологији;
- упознавање са техникама снимања и елементима који утичу на квалитет слике;
- овладавање техникама снимања у конвенционалној радиологији;
- оспособљавање за извођење ЦТ- и МР-снимања;
- стицање знања из области нуклеарне медицине и овладавање поступцима нуклеарномедицинских дијагностичких и терапијских процедура;
- стицање знања о процедурама у интервентној радиологији;
- стицање основних знања о биологији тумора и карциногенези и дијагностичким и терапијским поступцима у онкологији; овладавање радиотерапијским техникама;
- упознавање са организацијом рада радиолошке службе;
- овладавање вештинама комуникације са пацијентом и принципима професионалне етике;
- развијање способности за коришћење и анализу стручних и научних података, као и за континуирано учење.
Компетенције које проистичу из студијског програма
Након савладаног студијског програма Основних струковних студија радиолошке технологије студенти стичу опште и предметно-специфичне компетенције за примену стручног теоријског знања, клиничких вештина и стандарда професионалне комуникације у току обављања стручне делатности. Компетенције су у складу са препорукама друштава International Society of Radiographers & Radiological Technologists(ISRRT) и The European Society for Radiotherapy and Oncology(ESTRO).
Опште компетенције:
- познавање биолошких и физичких наука битних за почетни рад у професији;
- познавање социјалних/бихејвиоралних/информационо-комуникационих/технолошких наука битних за почетну праксу;
- познавање клиничких наука;
- познавање принципа професионалне етичности;
- примена стечених знања и вештина у стручној пракси;
- развој критичког и самокритичког мишљења и приступа.
Предметно-специфичне компетенције:
1. Професионализам
- професионално обављање праксе струковног медицинског радиолога;
- исказивање поштовања и емпатије у свакодневној комуникацији са пацијентима;
- поштовање пацијената, колега и корисника без предрасуда, у односу на језик, културу, пол, расу и начин живота;
- чување информације о пацијентима у складу са професионалним етичким кодексом;
- поштовање хијерархијских принципа организације и професионалан однос према колегама;
- свест о улози других здравствених радника и сарадња са другим члановима интердисциплинарног тима;
- разумевање етичких и правних питања релевантних за праксу струковног медицинског радиолога;
- способност за учешће у континуираном професионалном развоју;
- праћење иновација у струци и њихова примена у пракси.
2. Правилна припрема и постављање пацијента за различите врсте радиолошких прегледа:
- комуникација са пацијентом у циљу давања упутстава и адекватне припреме за радиолошку/радиотерапијску процедуру;
- сигурно пребацивање пацијента на дијагностички/терапијски уређај у складу с пацијентовим стањем;
- употреба техника имобилизације у складу са стањем и старошћу пацијента;
- намештање пацијента у положај који обезбеђује потребан комфор и мировање и постизање најбољих резултата;
- провера пацијентовог идентитета;
- вођење здравствене документације у складу са радиолошком/радиотерапијском процедуром.
3. Извођење дијагностичко-терапијских процедура у складу са добром радиолошком праксом и са Законом:
- самостално спровођење радиографских снимања са или без употребе контрастних средстава;
- самостално руковање ЦТ- и МР-опремом;
- асистирање у ултразвучној дијагностици;
- руковање опремом у нуклеарној медицини, припрема и апликација дијагностичких и терапијских радиофармацеутика;
- асистирање у процедурама интервентне радиологије;
- учешће у маркирању, планирању и апликацији радиотерапије и праћењу постигнуте резултате;
- руковање уређајима за радиотерапију и израда маски за радиотерапију;
- надзор и брига над стањем пацијента током радиолошке/радиотерапијске процедуре;
- евидентирање нежељених ефеката и предузимање мера заштите;
- препознавање хитних стања насталих током радиолошке/радиотерапијске процедуре као и примена одговарајућих мера заштите;
- процена квалитета снимљеног материјала, препознавање артефаката и предузимање радњи за њихово отклањање; постпроцесуирање у циљу побољшања квалитета снимљеног материјала.
4. Заштита од зрачења и контрола квалитета:
- исправна употреба радиолошке/радиотерапијске апаратуре;
- исправна употреба и надзор над опремом за мерење зрачења;
- правилна интерпретација и реаговање на дозу зрачења;
- коришћење заштитне опреме у раду;
- провера и процена стања апаратуре и предузимање потребних радњи уколико је она неисправна;
- способност реаговања у случају квара;
- препознавање хаварија и примена одговарајућих поступака заштите;
- комуникација са пацијенткињама и пратњом везано за евентуалну трудноћу;
- надзор изложености јонизујућем зрачењу пацијента, себе и осталих лица која учествују у спровођењу радиолошких/радиотерапијских процедура.
5. Унапређење струке и здравственог система у целини:
- брига о инвентару и средствима рада;
- коришћење претходних искустава за константно унапређивање радиолошких/радиотерапијских процедура;
- достојно представљање струке и стручних вештина;
- размена знања и вештина са осталим здравственим радницима;
- едукација особља о заштити од зрачења;
- учешће у едукацији млађих кадрова.
6. Истраживачки рад
- оспособљеност за претрагу и коришћење стручне литературе;
- оспособљеност за прикупљање података и њихову обраду коришћењем информационих технологија;
- оспособљеност за учешће у клиничким студијама и научним пројектима;
- придржавање етичких начела у истраживачком раду.
Услов за упис
- завршена гимназија или средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању и положен пријемни испит из Биологије и Физике/Здравствене неге.
Структура програма
Студијски програм обухвата укупно 4.500 часова од чега је 2.460 часова активне наставе (1.320 часова теоријске наставе, 990 часова практичне наставе, 120 часова других облика наставе и 30 часова истраживачког рада), а 2.040 часова стручне праксе.
Укупан број ЕСПБ бодова студијског програма износи 180, а бодови су равномерно распоређени по семестрима (у распону од 24 до 36).
Студијски програм обухвата академско-општеобразовне, стручне и стручно-апликативне предмете, а подељен је на обавезне и изборне предмете са јасно дефинисаном позицијом предмета у наставном плану. Листа предмета садржи шифру предмета (позиција у наставном плану), назив предмета, семестар у којем се одвија настава и број ЕСПБ бодова.
Студијски програм садржи 14,44% изборних предмета. Листа изборних предмета у сваком блоку садржи најмање двоструко већи број предмета у односу на број предмета који се бира.
У структури студијског програма академско-општеобразовни предмети су заступљени са 14,44%, стручни са 35%, а стручно-апликативни предмети са 50,56%, што је у оквиру норматива предвиђених за медицинске науке.
Наставни процес појединог предмета одвија се у току једног семестра у складу са планом извођења наставе.