Ниво студија
Основне академске студије – студије првог степенаТрајање студија
4 године (8 семестара)Укупан број ЕСПБ бодова
240Звање које се стиче
Дипломирани дефектологЦиљ студија
Стицање, продубљивање и проширивање академских знања у областима:
- анатомско-физиолошкој структури и биолошким функцијама организма
- узрочницима, преваленцији, инциденцији и механизмима настанка поремећаја и сметњи у развоју
- видовима, нивоима и начину испољавања симптома сметњи у развоју и њиховим последицама
- стицање знања и вештина у областима примарне и секундарне превенције сметњи у развоју и вишеструке ометености
- стицање знања и вештина неопходних за спровођење специфичних видова клиничке процене и терапијских процедура у раду са особама са вишеструком ометеношћу у свим животним фазама
- стицање знања и вештина неопходних за реализацију образовног и васпитног рада са децом са сметњама у развоју и вишеструком ометеношћу
- стицање знања о когнитивном развоју деце, природи учења, стиловима и стратегијама учења
- развијање способности примене хабилитационо-рехабилитационих метода и техника за све узрасте и стања
- развијање способности планирања третмана и израде индивидуалног програма подршке за особе са сметњама у развоју и вишеструком ометеношћу
- развијање способности самосталног и тимског рада са стручњацима из сродних научних области
- овладавање знањима и вештинама у области професионалног оспособљавања и социјалне инклузије особа са сметњама у развоју
- стицање знања и вештина у области пружања психо-социјалне подршке деци са сметњама у развоју и њиховим родитељима и широј породици
- оспособљавање за употребу асистивних технологија у раду са особама са вишеструком ометеношћу
- развијање способности промовисања права особа са сметњама у развоју и вишеструком ометеношћу у локалној заједници и ширем друштвеном окружењу и сузбијање дискриминације
- оспособљавање за целовит, правовремени и практичан рад у области специјалне едукације и рехабилитације
- превенција проблема у понашању особа са инвалидитетом
- оспособљавање стручњака за научно-истраживачки и практичан рад у превенцији, детекцији, дијагностици, раној интервенцији и третману особа са вишеструком ометеношћу
- овладавање знањима и вештинама неопходним за сагледавање и извођење различитих облика саветодавних, терапеутских и рехабилитационих поступака и њихово самостално креирање.
Компетенције које проистичу из студијског програма
Дипломирани студент Основних академских студија Специјалне едукације и рехабилитације – Вишеструка ометеност треба да буде оспособљен за:
- примену поступака превенције, детекције и дијагностичке процене сметњи у развоју
- примену поступака ране интервенције, индивидуалне подршке и третмана особа са сметњама у развоју и вишеструком ометеношћу
- примену различитих облика терапеутских и рехабилитационих поступака и њихово самостално креирање у складу са индивидуалним потребама корисника
- познавање општих принципа, циљева и исхода образовања и васпитања, као и општих и посебних стандарда постигнућа ученика и њихову међусобну повезаност
- планирање и примену различитих метода, техника и облика рада ради ефикасности наставног процеса
- примена знања и вештина у области професионалног оспособљавања особа са инвалидитетом и вишеструком ометеношћу
- примену програма социјализације и социјалне инклузије особа са вишеструком ометеношћу
- рад у мултидисциплинарном тиму
- пружање психо-социјалне подршке деци са сметњама у развоју и њиховим родитељима, породици и широј друштвеној околини
- промовисање права особа са сметњама у развоју у локалној заједници и ширем друштвеном окружењу и рад на сузбијању дискриминације
- спровођење научног и теоријског истраживања у области специјалне едукације и рехабилитације
- реализовање индивидуалног третмана одраслих особа са инвалидитетом
- реализовање превенције и модификације проблема у понашању особа са инвалидитетом
- поштовање и афирмацију принципа професионалне етике и кодекса понашања, праћење стручне и научне литературе, у складу са принципима научно-истраживачког рада
- праћење и примена новина у специјалној едукацији и рехабилитацији.
Услов за упис
- завршена гимназија или школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању
- положен пријемни испит из биологије и психологије.
Структура програма
Основне академске студије специјалне едукације и рехабилитације трају 4 године и обухватају 8 семестара наставе која се изводи у облику: предавања, вежби, осталих облика активне наставе (семинара, округлих столова, летње стручне праксе, клиничке практичне наставе) и студијског истраживачког рада који је у функцији израде завршног дипломског испита.
Наставни план омогућава да студенти током студијског програма стичу знања из биолошких и базичних (претклиничких) медицинских наука, педагошких и психолошких наука, базичних наука специјалне едукације и рехабилитације и уже стручних наука специјалне едукације и рехабилитације.Од прве до четврте године студија студенти су у могућности да одаберу по један изборни предмет из датих изборних блокова, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и опредељење према појединим областима специјалне едукације и рехабилитације.
Сви предмети на првој години заједнички су за сва три модула.
Након свих положених предмета превиђених студијским програмом студент је у обавези да изради и одбрани завршни дипломски рад.
Наставни процес појединог предмета одвија се у току једног, а највише у току два семестра у складу са планом извођења наставе.
Најважније методе извођења наставе су: предавања илустрована слајдовима и видео клиповима, демонстрација вештина, интерактивна комуникација у наставном процесу, рад у малој групи, самостално извођење вештина процене и третмана у области специјалне рехабилитације.
Сви облици активне наставе базирају на интерактивној настави. Интерактивна настава, као савремена метода извођења наставе, омогућиће студентима боље разумевање програмске материје, усвајање инвентивног знања, формирање сопствених ставова и усвајање постојећих научних доктрина.
Наставни план омогућава да студенти током студијског програма стичу знања из биолошких и базичних (претклиничких) медицинских наука, педагошких и психолошких наука, базичних наука специјалне едукације и рехабилитације и уже стручних наука специјалне едукације и рехабилитације.Од прве до четврте године студија студенти су у могућности да одаберу по један изборни предмет из датих изборних блокова, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и опредељење према појединим областима специјалне едукације и рехабилитације.
Сви предмети на првој години заједнички су за сва три модула.
Након свих положених предмета превиђених студијским програмом студент је у обавези да изради и одбрани завршни дипломски рад.
Наставни процес појединог предмета одвија се у току једног, а највише у току два семестра у складу са планом извођења наставе.
Најважније методе извођења наставе су: предавања илустрована слајдовима и видео клиповима, демонстрација вештина, интерактивна комуникација у наставном процесу, рад у малој групи, самостално извођење вештина процене и третмана у области специјалне рехабилитације.
Сви облици активне наставе базирају на интерактивној настави. Интерактивна настава, као савремена метода извођења наставе, омогућиће студентима боље разумевање програмске материје, усвајање инвентивног знања, формирање сопствених ставова и усвајање постојећих научних доктрина.