Ниво студија
Основне академске студије – студије првог степенаТрајање студија
4 година (8 семестара)Укупан број ЕСПБ бодова
240Звање које се стиче
Дипломирана медицинска сестраЦиљ студија
стицање знања о нормалној структури и функцијама човековог организма
стицање знања о нарушавању грађе и/или функције појединих органа, органских система или целокупног организма човека и етиологији настанка поремећаја
стицање знања из одговарајућих клиничких дисциплина, која омогућују студенту да створи представу о менталним и физичким обољењима
стицање знања о превентивним, дијагностичким и терапијским процедурама, као и репродукцији човека
стицање знања о условима живота човека, његовом окружењу, заштити човекове средине и социјалном статусу појединца
стицање знања из деонтологије, етике и правне одговорности радника медицинске струке
стицање знања о научним методама, које на основу биомедицинских мерења омогућавају анализу добијених података и процену научних чињеница.
Компетенције које проистичу из студијског програма
Након савладаног студијског програма Основних академских студија здравствене неге студенти стичу компетенције за примену теоријског знања, клиничких вештина и стандарда професионалне комуникације у току обављања стручне и научне делатности. Програмски садржај овог курикулума омогућиће студенту да:
1. Поседује неопходно знање и разумевање:
базичних и клиничких дисциплина здравствене неге
процеса оболевања
испољавања болести, начина препознавања, испитивања, лечења и неговања пацијента са појединим менталним и физичким болестима, синдромима и стањима
реаговања пацијената/корисника на болести и друге ситуације у вези са здрављем
принципа промоције здравља и спречавања болести.
2. Примени сестринске вештине у клиничкој пракси поштујући процес здравствене неге
(утврђивање потреба за негом, дефинисање сестринских дијагноза, издвајање приоритета, планирање и имплементација одговарајућих поступака неге и евалуација реализоване неге и постигнутих циљева), укључујући:
негу и збрињавање болесника (одраслог, али и детета) у акутној фази болести
негу и збрињавање болесника (одраслог, али и детета) са ургентним стањима
примену терапије лековима, уз праћење деловања, интеракције и токсичности лекова
негу старих лица
негу хронично оболелих
ублажавање патњи и бола
помоћ болесницима у терминалној фази болести.
3. Испољава способност да:
успешно изврши сестринску процену проблема пацијента и постави сестринску дијагнозу
доноси одлуке и поставља циљеве здравствене неге
приступи спровођењу плана неге и збрињавања
изврши евалуацију спроведене неге и постигнутих циљева
стално унапређује квалитет пружене неге.
Посебни исходи процеса учења треба да изграде и унапреде:
1. Професионални однос медицинских сестара са пацијентима и колегама, поштовање пацијента и колеге, без предрасуда, у односу на језик, културу, пол, расу и начина живота, чување информације о пацијентима у складу са професионалним етичким кодексом, прикупљање информације о болести и решавање здравствених проблема пацијента, свест о улози других здравствених и социјалних радника, сарадња са другим члановима интердисциплинарног тима.
2. Професионалне стандарде и понашање, где дипломирани студент треба да поседује знање и разумевање етичких и правних питања релевантних за сестринску праксу и организације, управљања и обезбеђивања здравствене заштите
3. Следеће ставове неопходне за праксу: свест о моралној и етичкој одговорности у збрињавању сваког пацијента; свест да медицинске сестре треба увек да теже највишем могућем квалитету збрињавања пацијента; свест о значају здравља за обављање праксе.
4. Стицање и извођење вештина где дипломирани студент треба да: успостави квалитетан однос са пацијентом, правилно узима сестринске анамнестичке податке, прикупља и сређује информације, изведе општи и орган-специфични клинички преглед, изведе рутинске дијагностичке процедуре, пружи помоћ витално угроженим болесницима, ефикасно комуницира са пацијентом, породицом пацијента, колегама и особљем, идентификује најчешће факторе ризика.
Услов за упис
завршена гимназија или средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању и
положен пријемни испит из биологије и хемије/здравствене неге.
Структура програма
Основне академске студије здравствене неге трају 4 године, односно 8 семестара током којих се студенту пружа 3720 часова (3390 активне настава, 210 часова осталих часова и 120 часова самосталног рада студента на изради дипломског рада), што се вреднује са укупно 240 ЕСПБ бодова.
Најважније методе извођења наставе су: интерактивна комуникација у наставном процесу, рад у малој групи, самостално извођење лабораторијских и клиничких вештина, демонстрација вештина, предавања илустрована слајдовима и видео клиповима.
Сви облици активне наставе базирају на интерактивној настави која се карактерише дискусијама о проблему који је тема наставне јединице, изношењем личног става који је поткрепљен теоријском или искуственом аргументацијом, уочавањем дилема које се односе на постављену тему и њиховим разрешавањем. Интерактивна настава, као савремена метода извођења наставе, омогућиће студентима боље разумевање програмске материје, усвајање инвентивног знања, формирање сопствених ставова и усвајање постојећих научних доктрина.
Рад у малој групи, као значајна метода савременог приступа наставном процесу, подразумева максималан број од 54 студената на предавањима и 5 до 10 студената у групи за практичну наставу.
Лабораторијске и клиничке вештине студенти изводе самостално или путем демонстрација вештина од стране наставника или сарадника. За сваку клиничку вештину дефинисан је ниво компентенције студената: студент има само теоријско знање о вештини, студент посматра процедуру, али је не изводи самостално, студент изводи процедуру самостално, али не рутински, студент изводи процедуру рутински.
План студијског програма:
1. година студија
Наставни предмет | Часова недељно | Часова годишње | ЕСПБ | |||||||
Зимски семестар | Летњи семестар | |||||||||
Бр. | Назив предмета | П | В | П | В | П | В | Ук. | Остали часови | |
1 | Анатомија | 3 | 2 | 45 | 30 | 75 | 0 | 5 | ||
2 | Хумана генетика | 2 | 30 | 30 | 0 | 2 | ||||
3 | Биохемија | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
4 | Етика у сестринству | 2 | 30 | 30 | 0 | 2 | ||||
5 | Вештина комуницирања | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
6 | Здравствена статистика са информатиком | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
7 | Општа здравствена нега I | 3 | 6 | 45 | 90 | 135 | 0 | 9 | ||
8 | Хистологија и ембриологија | 2 | 30 | 30 | 0 | 2 | ||||
9 | Физиологија | 4 | 2 | 60 | 30 | 90 | 0 | 6 | ||
10 | Микробиологија са имунологијом | 3 | 2 | 45 | 30 | 75 | 0 | 5 | ||
11 | Медицинска психологија | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
12 | Здравствено васпитање | 1 | 2 | 15 | 45 | 60 | 0 | 4 | ||
13 | Општа здравствена нега II | 3 | 5 | 45 | 75 | 120 | 60 | 10 | ||
Укупно |
Активне наставе | 465 | 405 | 870 | 60 | |||||
Стручне праксе | 60 | |||||||||
Наставе на 1 години | 930 |
2. година студија
Наставни предмет | Часова недељно | Часова годишње | ЕСПБ | |||||||
Зимски семестар | Летњи семестар | |||||||||
Бр. | Назив предмета | П | В | П | В | П | В | Ук. | Остали часови | |
14 | Патологија | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
15 | Патофизиологија | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
16 | Фармакологија | 4 | 1 | 60 | 15 | 75 | 0 | 5 | ||
17 | Хигијена | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 3 | ||
18 | Епидемиологија | 1 | 2 | 15 | 30 | 45 | 0 | 3 | ||
19 | Клиничка пропедевтика | 1 | 3 | 15 | 45 | 6 | 0 | 4 | ||
20 | Здравствена нега у клиничко-болничкој пракси | 2 | 6 | 30 | 90 | 120 | 60 | 9 | ||
21 | Психологија развојног доба и старења | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
22 | Основи радиологије | 1 | 2 | 15 | 30 | 45 | 0 | 3 | ||
23 | Здравствена нега интернистичких болесника са интерном медицини | 3 | 6 | 45 | 90 | 135 | 0 | 9 | ||
24 | Здравствена нега заразног болесника са инфективним болестима | 2 | 4 | 30 | 60 | 90 | 0 | 6 | ||
25 | Здравствена нега неуролошког болесника са неурологијом | 2 | 4 | 30 | 60 | 90 | 0 | 6 | ||
26 | Предмет изборног блока 1* | 2 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | |||
Историја здравствене неге | 0 | |||||||||
Теорије и теоријски модели у здравственој нези | 0 | |||||||||
Промоција здравља | 0 | |||||||||
Здравствена екологија и јавно здравље | 0 | |||||||||
Арт терапија и сестринство | 0 | |||||||||
Укупно |
Активне наставе | 390 | 510 | 846 | 60 | |||||
Стручне праксе | 60 | |||||||||
Наставе на 2 години | 906 |
3. година студија
4. година студија
Наставни предмет | Часова недељно | Часова годишње | ЕСПБ | |||||||
Зимски семестар | Летњи семестар | |||||||||
Бр. | Назив предмета | П | В | П | В | П | В | Ук. | Остали часови | |
41 | Основи педагогије | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 4 | ||
42 | Увод у научно-истраживачки рад | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
43 | Заштита у радној средини | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
44 | Енглески језик III | 4 | 60 | 60 | 0 | 4 | ||||
45 | Социјална медицина | 2 | 30 | 30 | 0 | 2 | ||||
46 | Здравствена нега у процесу рехабилитације | 1 | 2 | 15 | 30 | 45 | 0 | 3 | ||
47 | Предмет изборног блока 3* | 2 | 5 | 30 | 75 | 105 | 0 | 3 | ||
Здравствена нега у ванредним приликама | 0 | |||||||||
Здравствена нега лица са посебним потребама | 0 | |||||||||
Палијативна нега | 0 | |||||||||
Безбедност болесника у сестринској пракси | 0 | |||||||||
48 | Дидактика | 2 | 30 | 30 | 0 | 2 | ||||
49 | Методика наставе здравствене неге | 2 | 3 | 30 | 60 | 90 | 0 | 6 | ||
50 | Здравствена нега у оториноларингологији | 1 | 2 | 15 | 30 | 45 | 0 | 3 | ||
51 | Здравствена нега у офталмологији | 1 | 2 | 15 | 30 | 45 | 0 | 3 | ||
52 | Клиничка практична настава | 210 | 100 | 8 | ||||||
53 | Завршни рад | 120 | 15 | |||||||
Укупно |
Активне наставе | 315 | 495 | 600 | 60 | |||||
Стручне праксе | 220 | |||||||||
Наставе на 4 години | 820 |