Ниво студија
Основне академске студије – студије првог степенаТрајање студија
4 година (8 семестара)Укупан број ЕСПБ бодова
240Звање које се стиче
Дипломирани логопедЦиљ студија
Основни циљ студијског програма Специјалне едукације и рехабилитације - Логопедија је оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа у превенцији, детекцији, дијагностици и третману поремећаја и сметњи гласа, говора, језика и комуникације, укључујући промовисање здравог начина живота, правних и моралних вредности, даљи професионални развој, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Посебни циљеви програма су:
Посебни циљеви програма су:
- оспособљавање за идентификацију, превенцију, детекцију, дијагностиковање и третман поремећаја комуникације под којом се подразумевају сви процеси и функције које се односе на разумевање и продукцију невербалне комуникације, говорног и писаног језика
- оспособљавање стручњака за дијагностику и третман поремећаја комуникације код особа са сензорним, моторичким или интелектуалним сметњама у развоју или вишеструком ометеношћу
- оспособљавање стручњака за дијагностику говорно-језичких поремећаја и рехабилитацију и одржавање комуникацијских способности код особа са хроничним болестима и стањима која прате старење
- оспособљавање стручњака за рад на развијању помоћних и алтернативних средстава комуникације
- стицање знања и вештина за креирање метода и средстава за рехабилитацију особа са сметњама и поремећајима комуникације
- оспособљавање стручњака за рад у трансдисциплинарном тиму
- оспособљавање за саветодавни и инструктивни рад са децом и одраслима са сметњама и поремећајима комуникације
- оспособљавање стручњака за пружање психо-социјалне подршке деци и одраслима са сметњама и поремећајима комуникације, њиховим родитељима и члановима породице
- оспособљавање за праћење и примену новина у логопедији
- оспособљавање за примену метода, поступака и процеса истраживања у специјалној едукацији и рехабилитацији
Компетенције које проистичу из студијског програма
Дипломирани студенти студијског програма Специјалне едукације и рехабилитације - Логопедија стичу и усавршавају низ генеричких, педагошких вештина и клиничких компетенција. С обзиром на бројне аспекте студијског програма, дипломирани логопед ће истовремено усвојити:
Студенти Основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације модула Логопедија стећи ће следеће предметно-специфичне компетенције:
- опште способности анализе, синтезе и предвиђања решења и последица у области говорно-језичке патологије
- развити способност за научно- истраживачки рад
- развити способност критичког мишљења и приступа у раду са децом и одраслима са говорно-језичком сметњама и поремећајима
- способност примене стечених академских знања у пракси
- развити способност ефикасног коришћења времена и ресурса, као и способност за тимски рад
- развити вештине комуникације и сарадње на националном и међународном нивоу
- принципе професионалног понашања
Студенти Основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације модула Логопедија стећи ће следеће предметно-специфичне компетенције:
- темељно познавање и разумевање теоријских принципа у оквиру сметњи и поремећаја комуникације
- интеграција академских знања из области специјалне едукације и рехабилитације, логопедије, медицине, психологије, педагогије и
- социологије у раду са особама са сметњама и поремећајима комуникације
- познавање поступака и способност решавања проблема у превенцији, раној детекцији и препознавању карактеристика сметњи и поремећаја комуникације
- учествовање у адаптацији и изради инструмената за процену комуникацијских способности код деце и одраслих
- примена дијагностичких процедура за процену комуникацијских поремећаја и способност тумачења резултата израда и реализација индивидуалних планова подршке у складу са потребама корисника, планирање и примена логопедског третмана
- примена програма стимулације говорно-језичког развоја и корекције поремећаја у области гласа, артикулације, течности говора, језичких поремећаја, читања и писања, моторичких поремећаја говора и у ре/хабилитацији особа са оштећењем слуха
- употреба савремене опреме и асистивне технологије у раду са особама са поремећајима комуникације
- учествовање у тимском раду мултидисциплинарног тима у васпитно-образовним и здравственим установама или установама у систему социјалне заштите
- саветодавни и инструктивни рад са децом и одраслима са поремећајима комуникације
- пружање психо-социјалне подршке деци и одраслима са сметњама и поремећајима комуникације и њиховим родитељима и члановима породице
- промовисање права и социјалне инклузије особа са поремећајима комуникације
- праћење и примена новина у логопедији
- способност преношења основних знања из логопедије на друге стручњаке
- оспособљеност за наставак студија
Услов за упис
- завршена гимназија, средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању или средња школа друштвеног усмерења у четворогодишњем трајању
- положен пријемни испит из Биологије и Психологије
Структура програма
Основне академске студије специјалне едукације и рехабилитације трају 4 године и обухватају 8 семестара наставе која се изводи у облику: 1) предавања, 2) вежби, 3) осталих облика активне наставе (семинара, стручне праксе, студијских посета) и студијског истраживачког рада који је у функцији израде завршног дипломског испита.‚
Настава се остварује кроз три различита смера, односно модула: 1. Вишеструка ометеност; 2. Инклузивно образовање; 3. Логопедија.
Основни циљ студијског програма Специјалне едукације и рехабилитације је оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа у превенцији, детекцији, дијагностици и третману поремећаја и сметњи, укључујући промовисање здравог начина живота, правних и моралних вредности, даљи професионални развој, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Након завршених основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације, а у зависности од одабраног смера (модула) студенти стичу звање Дипломирани логопед сходно Листи звања, а у додатку дипломе се уписује његова ужа квалификација у складу са смером (модулом) који је студент завршио (смер: Вишеструка ометеност, Инклузивно образовање, Логопедија).
Студенти се при упису на основне академске студије специјалне едукације и рехабилитације одлучују за један од три модула. Услов за упис је завршена гимназија, или средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању, или средња школа из поља друштвено-хуманистичких наука у четворогодишњем трајању (само за модул Инклузивно образовање) и положен пријемни испит.
Укупно ангажовање студената студијског програма специјалне едукације и рехабилитације, кроз активну наставу и учење ван термина активне наставе у сврху континуираног савладавања програмске материје, припрему колоквијума, испита и израду дипломског рада на основним студијама изражено је бројем од 240 ЕСПБ бодова. Вредност једног ЕСПБ бода одговара, у просеку, радном ангажовању студента од 27 часова.
Наставни план омогућава да студенти током студијског програма стичу знања из биолошких и базичних (претклиничких) медицинских наука, педагошких и психолошких наука, базичних наука специјалне едукације и рехабилитације и уже стручних наука специјалне едукације и рехабилитације. Од прве до четврте године студија студенти су у могућности да одаберу по један или два изборна предмета из датих изборних блокова, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и опредељење према појединим областима специјалне едукације и рехабилитације.
Сви предмети на првој години заједнички су за сва три модула.
Након свих положених предмета превиђених студијским програмом студент је у обавези да изради и одбрани завршни дипломски рад.
Наставни процес појединог предмета одвија се у току једног, а највише у току два семестра у складу са планом извођења наставе.
Најважније методе извођења наставе су: предавања илустрована слајдовима и видео клиповима, демонстрација вештина, интерактивна комуникација у наставном процесу, рад у малој групи или самостално извођење вештина процене и третмана у области специјалне едукације и рехабилитације.
Сви облици активне наставе базирају на интерактивној настави. Интерактивна настава, као савремена метода извођења наставе, омогући ће студентима боље разумевање програмске материје, усвајање инвентивног знања, формирање сопствених ставова и усвајање постојећих научних доктрина.
Настава се остварује кроз три различита смера, односно модула: 1. Вишеструка ометеност; 2. Инклузивно образовање; 3. Логопедија.
Основни циљ студијског програма Специјалне едукације и рехабилитације је оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа у превенцији, детекцији, дијагностици и третману поремећаја и сметњи, укључујући промовисање здравог начина живота, правних и моралних вредности, даљи професионални развој, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Након завршених основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације, а у зависности од одабраног смера (модула) студенти стичу звање Дипломирани логопед сходно Листи звања, а у додатку дипломе се уписује његова ужа квалификација у складу са смером (модулом) који је студент завршио (смер: Вишеструка ометеност, Инклузивно образовање, Логопедија).
Студенти се при упису на основне академске студије специјалне едукације и рехабилитације одлучују за један од три модула. Услов за упис је завршена гимназија, или средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању, или средња школа из поља друштвено-хуманистичких наука у четворогодишњем трајању (само за модул Инклузивно образовање) и положен пријемни испит.
Укупно ангажовање студената студијског програма специјалне едукације и рехабилитације, кроз активну наставу и учење ван термина активне наставе у сврху континуираног савладавања програмске материје, припрему колоквијума, испита и израду дипломског рада на основним студијама изражено је бројем од 240 ЕСПБ бодова. Вредност једног ЕСПБ бода одговара, у просеку, радном ангажовању студента од 27 часова.
Наставни план омогућава да студенти током студијског програма стичу знања из биолошких и базичних (претклиничких) медицинских наука, педагошких и психолошких наука, базичних наука специјалне едукације и рехабилитације и уже стручних наука специјалне едукације и рехабилитације. Од прве до четврте године студија студенти су у могућности да одаберу по један или два изборна предмета из датих изборних блокова, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и опредељење према појединим областима специјалне едукације и рехабилитације.
Сви предмети на првој години заједнички су за сва три модула.
Након свих положених предмета превиђених студијским програмом студент је у обавези да изради и одбрани завршни дипломски рад.
Наставни процес појединог предмета одвија се у току једног, а највише у току два семестра у складу са планом извођења наставе.
Најважније методе извођења наставе су: предавања илустрована слајдовима и видео клиповима, демонстрација вештина, интерактивна комуникација у наставном процесу, рад у малој групи или самостално извођење вештина процене и третмана у области специјалне едукације и рехабилитације.
Сви облици активне наставе базирају на интерактивној настави. Интерактивна настава, као савремена метода извођења наставе, омогући ће студентима боље разумевање програмске материје, усвајање инвентивног знања, формирање сопствених ставова и усвајање постојећих научних доктрина.