Ниво студија
Основне академске студије – студије првог степенаТрајање студија
4 година (8 семестара)Укупан број ЕСПБ бодова
240Звање које се стиче
Дипломирани дефектологЦиљ студија
Основни циљ студијског програма oсновних академских студија Специјалне едукације и рехабилитације – модул Инклузивно образовање је оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа у превенцији, детекцији, дијагностици и третману поремећаја и сметњи у развоју, укључујући промовисање здравог начина живота, правних и моралних вредности, даљи професионални развој, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Посебни циљеви програма су:
Посебни циљеви програма су:
- стицање академских знања о анатомско-физиолошкој структури и биолошким функцијама организма
- стицање академских знања о етиологији поремећаја и сметњи у развоју
- стицање академских знања о превенцији, детекцији и третману поремећаја и сметњи у развоју и тешкоћа у учењу
- стицање компетенција за извођење едукацијских процедура у складу са индивидуалним потребама корисника
- стицање знања о природи учења, стиловима и стратегијама учења
- стицање знања о когнитивном, моторичком, емоционалном и социјалном развоју деце
- усвајање знања и вештина неопходних за реализацију васпитно-образовног процеса код деце и омладине са сметњама у развоју
- овладавање знањима и вештинама у области професионалног оспособљавања и социјалне инклузије особа са сметњама у развоју
- стицање знања и вештина у области пружања психо-социјалне подршке деци са сметњама у развоју и њиховим родитељима и породици
- оспособљавање за употребу асистивних технологија у раду са децом сметњама у развоју и тешкоћама у учењу
- развијање способности промовисања права особа са сметњама у развоју и вишеструком ометеношћу у локалној заједници и ширем друштвеном окружењу и сузбијање дискриминације
- оспособљавање за целовит, правовремени и практичан рад у области специјалне едукације
- стицање знања и вештина у области научно- истражившког рада у области специјалне едукације
- оспособљеност за превенцију настанка проблема у понашању особа са инвалидитетом
- стицање компетенција за извођење одређеног броја основних дијагностичких процедура, односно оспособљеност за пружање обаразовне и друштвене подршке особама са сметњама у развоју/инвалидитетом
- формирање ставова неопходних за постизање високих стандарда праксе специјалне едукације
- оспособљеност за учествовање у тимском раду мултидисциплинарног тима у васпитно-образовним и здравственим установама или установама у систему социјалне заштите
Компетенције које проистичу из студијског програма
Дипломирани студенти студијског програма Специјалне едукације и рехабилитације – Инклузивно образовање стичу и усавршавају низ генеричких, педагошких вештина и клиничких компетенција. С обзиром на бројне аспекте студијског програма, дипломирани дефектолог, модула Инклузивно образовање ће истовремено усвојити принципе професионалног понашања, развити способност за научно-истраживачки рад и систематично излагање одређене тематске целине у писаној, електронској или усменој форми, развити способност ефикасног коришћења времена и ресурса, као и способност за тимски рад.
Дипломирани студенти модула Инклузивно образовање ће поседовати опште компетенције, које се односе на:
Студенти Основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације модула Инклузивно образовање стећи ће следеће предметно-специфичне компетенције:
Дипломирани студенти модула Инклузивно образовање ће поседовати опште компетенције, које се односе на:
- опште способности анализе, синтезе и предвиђања решења и последица у области сметњи и поремећаја у развоју и раду са особама са инвалидитетом
- развити способност за научно- истраживачки рад
- развити способност критичког мишљења и приступа у раду са децом са сметњама у развоју и особама са инвалидитетом
- способност примене стечених академских знања у пракси
- развити способност ефикасног коришћења времена и ресурса, као и способност за тимски рад
- развити вештине комуникације и сарадње на националном и међународном нивоу принципе професионалног понашања
Студенти Основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације модула Инклузивно образовање стећи ће следеће предметно-специфичне компетенције:
- темељно познавање и разумевање теоријских принципа у области сметњи и поремећаја у развоју и тешкоћа у учењу
- интеграција академских знања из области специјалне едукације и рехабилитације, логопедије, медицине, психологије, педагогије и социологије у раду са децом са сметњама у развоју и тешкоћама у учењу
- оспособљеност за спровођење програма превенције, детекције и третмана поремећаја и сметњи у развоју и тешкоћа у учењу
- оспособљеност за рад у процесу инклузивног образовања, изради и спровођењу индивидуалног образовног плана
- оспособљеност за реализацију васпитног процеса и образовно-васпитног процеса у настави деце са сметњама у развоју и тешкоћама у учењу
- оспособљеност за учешће у свим фазама професионалног и радног оспособљавања и социјалне иклузије особа са сметњама у развоју
- оспособљеност за пружање психо-социјалне подршке родитељима и породицама особе са сметњама у развоју
- промовисање права особа са сметњама у развоју
- спровођење емпиријског и теоријског истраживања у области специјалне едукације
- спровођење програма ране интервенције
- спровођење тренинга и терапија са циљем рехабилитације проблема у учењу
- реализација саветодавног рада са особама са инвалидитетом
- реализација превентивног и корективног рада проблема у понашању особа са инвалидитетом
- идентификовање развојних потреба деце и омладине са сметњама у развоју/инвалидитетом
- успостављање и одржавање међуљудских односа, тимског рада и сарадње са родитељима
- оспособљеност за употребу средстава асистивне технологије, аугментативне и алтернативне комуникације
- оспособљеност за примену посебних образовних стратегија и техника током наставе, ради унапређења развоја сензорних и перцептивно-моторничких способности, језика, меморије и других функција
- стечено знање ће им омогућити да се укључе у процес перманентне стручне едукације и даљег стручног и научног напредовања учествовање у тимском раду мултидисциплинарног тима у васпитно-образовним и здравственим установама или установама у систему социјалне заштите
- праћење и примена новина у специјалној едукацији и рехабилитацији
Услов за упис
- завршена гимназија, средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању или средња школа друштвеног усмерења у четворогодишњем трајању
- положен пријемни испит из Биологије и Психологије
Структура програма
Основне академске студије специјалне едукације и рехабилитације трају 4 године и обухватају 8 семестара наставе која се изводи у облику: 1) предавања, 2) вежби, 3) осталих облика активне наставе (семинара, стручне праксе, студијских посета) и студијског истраживачког рада који је у функцији израде завршног дипломског испита.
Настава се остварује кроз три различита смера, односно модула: 1. Вишеструка ометеност; 2. Инклузивно образовање; 3. Логопедија.
Основни циљ студијског програма Специјалне едукације и рехабилитације је оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа у превенцији, детекцији, дијагностици и третману поремећаја и сметњи, укључујући промовисање здравог начина живота, правних и моралних вредности, даљи професионални развој, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Након завршених основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације, а у зависности од одабраног смера (модула) студенти стичу звање "Дипломирани дефектолог" сходно Листи звања, а у додатку дипломе се уписује његова ужа квалификација у складу са смером (модулом) који је студент завршио (смер: Вишеструка ометеност, Инклузивно образовање, Логопедија).
Студенти се при упису на основне академске студије специјалне едукације и рехабилитације одлучују за један од три модула. Услов за упис је завршена гимназија, или средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању, или средња школа из поља друштвено-хуманистичких наука у четворогодишњем трајању (само за модул Инклузивно образовање) и положен пријемни испит.
Укупно ангажовање студената студијског програма специјалне едукације и рехабилитације, кроз активну наставу и учење ван термина активне наставе у сврху континуираног савладавања програмске материје, припрему колоквијума, испита и израду дипломског рада на основним студијама изражено је бројем од 240 ЕСПБ бодова. Вредност једног ЕСПБ бода одговара, у просеку, радном ангажовању студента од 27 часова.
Наставни план омогућава да студенти током студијског програма стичу знања из биолошких и базичних (претклиничких) медицинских наука, педагошких и психолошких наука, базичних наука специјалне едукације и рехабилитације и уже стручних наука специјалне едукације и рехабилитације. Од прве до четврте године студија студенти су у могућности да одаберу по један или два изборна предмета из датих изборних блокова, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и опредељење према појединим областима специјалне едукације и рехабилитације.
Сви предмети на првој години заједнички су за сва три модула.
Након свих положених предмета превиђених студијским програмом студент је у обавези да изради и одбрани завршни дипломски рад.
Наставни процес појединог предмета одвија се у току једног, а највише у току два семестра у складу са планом извођења наставе.
Најважније методе извођења наставе су: предавања илустрована слајдовима и видео клиповима, демонстрација вештина, интерактивна комуникација у наставном процесу, рад у малој групи и самостално извођење вештина процене и третмана у области специјалне едукације и рехабилитације.
Сви облици активне наставе базирају на интерактивној настави. Интерактивна настава, као савремена метода извођења наставе, омогући ће студентима боље разумевање програмске материје, усвајање инвентивног знања, формирање сопствених ставова и усвајање постојећих научних доктрина.
Настава се остварује кроз три различита смера, односно модула: 1. Вишеструка ометеност; 2. Инклузивно образовање; 3. Логопедија.
Основни циљ студијског програма Специјалне едукације и рехабилитације је оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа у превенцији, детекцији, дијагностици и третману поремећаја и сметњи, укључујући промовисање здравог начина живота, правних и моралних вредности, даљи професионални развој, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Након завршених основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације, а у зависности од одабраног смера (модула) студенти стичу звање "Дипломирани дефектолог" сходно Листи звања, а у додатку дипломе се уписује његова ужа квалификација у складу са смером (модулом) који је студент завршио (смер: Вишеструка ометеност, Инклузивно образовање, Логопедија).
Студенти се при упису на основне академске студије специјалне едукације и рехабилитације одлучују за један од три модула. Услов за упис је завршена гимназија, или средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању, или средња школа из поља друштвено-хуманистичких наука у четворогодишњем трајању (само за модул Инклузивно образовање) и положен пријемни испит.
Укупно ангажовање студената студијског програма специјалне едукације и рехабилитације, кроз активну наставу и учење ван термина активне наставе у сврху континуираног савладавања програмске материје, припрему колоквијума, испита и израду дипломског рада на основним студијама изражено је бројем од 240 ЕСПБ бодова. Вредност једног ЕСПБ бода одговара, у просеку, радном ангажовању студента од 27 часова.
Наставни план омогућава да студенти током студијског програма стичу знања из биолошких и базичних (претклиничких) медицинских наука, педагошких и психолошких наука, базичних наука специјалне едукације и рехабилитације и уже стручних наука специјалне едукације и рехабилитације. Од прве до четврте године студија студенти су у могућности да одаберу по један или два изборна предмета из датих изборних блокова, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и опредељење према појединим областима специјалне едукације и рехабилитације.
Сви предмети на првој години заједнички су за сва три модула.
Након свих положених предмета превиђених студијским програмом студент је у обавези да изради и одбрани завршни дипломски рад.
Наставни процес појединог предмета одвија се у току једног, а највише у току два семестра у складу са планом извођења наставе.
Најважније методе извођења наставе су: предавања илустрована слајдовима и видео клиповима, демонстрација вештина, интерактивна комуникација у наставном процесу, рад у малој групи и самостално извођење вештина процене и третмана у области специјалне едукације и рехабилитације.
Сви облици активне наставе базирају на интерактивној настави. Интерактивна настава, као савремена метода извођења наставе, омогући ће студентима боље разумевање програмске материје, усвајање инвентивног знања, формирање сопствених ставова и усвајање постојећих научних доктрина.