Ниво студија
Основне академске студије – студије првог степенаТрајање студија
4 године (8 семестара)Укупан број ЕСПБ бодова
240Звање које се стиче
Дипломирани дефектологЦиљ студија
Основни циљ студијског програма Специјалне едукације и рехабилитације – Вишеструка ометеност је оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа у превенцији, детекцији, дијагностици и третману поремећаја и сметњи гласа, говора, језика и комуникације, укључујући промовисање здравог начина живота, правних и моралних вредности, даљи професионални развој, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Посебни циљеви:
Посебни циљеви:
- стицање академских знања о анатомско-физиолошкој структури и биолошким функцијама организма
- стицање академских знања о етиологији поремећаја и сметњи у развоју;
- стицање академских знања о превенцији, детекцији и третману поремећаја и сметњи у развоју и тешкоћа у учењу;
- стицање знања и вештина неопходних за спровођење специфичних видова клиничке процене и терапијских процедура у раду са особама са вишеструком ометеношћу у свим животним фазама
- стицање знања и вештина неопходних за реализацију образовног и васпитног рада са децом са сметњама у развоју и вишеструком ометеношћу
- стицање знања о когнитивном развоју деце, природи учења, стиловима и стратегијама учења
- развијање способности примене хабилитационо-рехабилитационих метода и техника за све узрасте и стања
- развијање способности планирања третмана и израде индивидуалног програма подршке за особе са сметњама у развоју и вишеструком ометеношћу
- развијање способности самосталног и тимског рада са стручњацима из сродних научних области
- овладавање знањима и вештинама у области професионалног оспособљавања и социјалне инклузије особа са сметњама у развоју
- стицање знања и вештина у области пружања психо-социјалне подршке деци са сметњама у развоју и њиховим родитељима и широј породици
- оспособљавање за употребу асистивних технологија у раду са особама са вишеструком ометеношћу
- развијање способности промовисања права особа са сметњама у развоју и вишеструком ометеношћу у локалној заједници и ширем друштвеном окружењу и сузбијање дискриминације
- оспособљавање за целовит, правовремени и практичан рад у области специјалне едукације и рехабилитације
- превенција проблема у понашању особа са инвалидитетом
- оспособљавање стручњака за научно-истраживачки и практичан рад у превенцији, детекцији, дијагностици, раној интервенцији и третману особа са вишеструком ометеношћу
- овладавање знањима и вештинама неопходним за сагледавање и извођење различитих облика саветодавних, терапеутских и рехабилитационих поступака и њихово самостално креирање
Компетенције које проистичу из студијског програма
Дипломирани студенти студијског програма Специјалне едукације и рехабилитације – Вишеструка ометеност стичу и усавршавају низ генеричких, педагошких вештина и клиничких компетенција. С обзиром на бројне аспекте студијског програма, дипломирани дефектолог, модула Вишеструка ометеност ће истовремено усвојити принципе професионалног понашања, развити способност за научно-истраживачки рад и систематично излагање одређене тематске целине у писаној, електронској или усменој форми, развити способност ефикасног коришћења времена и ресурса, као и способност за тимски рад.
Дипломирани студенти модула Вишеструка ометеност ће поседовати опште компетенције, које се односе на:
Студенти Основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације модула Вишеструка ометеност стећи ће следеће предметно-специфичне компетенције:
Дипломирани студенти модула Вишеструка ометеност ће поседовати опште компетенције, које се односе на:
- опште способности анализе, синтезе и предвиђања решења и последица у области сметњи и поремећаја у развоју и раду са особама са инвалидитетом;
- развити способност за научно- истраживачки рад;
- развити способност критичког мишљења и приступа у раду са децом са сметњама у развоју и особама са инвалидитетом;
- способност примене стечених академских знања у пракси;
- развити способност ефикасног коришћења времена и ресурса, као и способност за тимски рад;
- развити вештине комуникације и сарадње на националном и међународном нивоу;
- принципе професионалног понашања.
Студенти Основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације модула Вишеструка ометеност стећи ће следеће предметно-специфичне компетенције:
- темељно познавање и разумевање теоријских принципа у области сметњи и и вишеструке ометености код деце и одраслих;
- интеграција академских знања из области специјалне едукације и рехабилитације, логопедије, медицине, психологије, педагогије и социологије у раду са децом са сметњама у развоју и тешкоћама у учењу;
- примену поступака превенције, детекције и дијагностичке процене код деце типичног и аптипичног развоја и одраслих особа са инвалидитетом;
- примену програма ране интервенције; развој моторичких, когнитивних, говорно-језичких и социјалних вештина код деце са сметњама у развоју и/или учењу и код одраслих са инвалидитетом и хроничним болестима кроз примену стимулативних, превентивно-корективних, едукативних и терапеутских (ре)хабилитационих програма;
- израду индивидуалних планова образовања (ИОП)/подршке/третемана/услуга;
- реализацију васпитно-образовних процеса и поступака;
- планирање и праћења различитих метода, техника и облика рада ради праћења наставног процеса у инклузивном образовању;
- примену знања и вештина у области радног и професионалног оспособљавања;
- примену асистивне технологије и аугментатвине комуникације;
- спровођење инструктвиног и саветодавног рада;
- организацију и реализацију програма психосоцијалне подршке за децу, омладину и одрасле са инвалидитетом;
- спровођење окупационе терапије у различитим окружењима;
- учествовање у тимском раду у системима васпитања, образовања, здравствене и социјалне заштите;
- промовисање социјалне инклузије и партиципације деце и одраслих са инвалидитетом;
- помоћ и промоцију права особа са инвалидитетом;
- примену метода и поступака у процесу истраживања у специјалној едукацију и рехабилитацији;
- праћење и примену новина у специјалној едукацији и рехабилитацији;
Услов за упис
- завршена гимназија, средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању или средња школа друштвеног усмерења у четворогодишњем трајању
- положен пријемни испит из Биологије и Психологије
Структура програма
Основне академске студије специјалне едукације и рехабилитације трају 4 године и обухватају 8 семестара наставе која се изводи у облику: 1) предавања, 2) вежби, 3) осталих облика активне наставе (семинара, стручне праксе, студијских посета) и студијског истраживачког рада који је у функцији израде завршног дипломског испита.
Настава се остварује кроз три различита смера, односно модула: 1. Вишеструка ометеност; 2. Инклузивно образовање; 3. Логопедија.
Основни циљ студијског програма Специјалне едукације и рехабилитације је оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа у превенцији, детекцији, дијагностици и третману поремећаја и сметњи, укључујући промовисање здравог начина живота, правних и моралних вредности, даљи професионални развој, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Након завршених основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације, а у зависности од одабраног смера (модула) студенти стичу звање Дипломирани дефектолог сходно Листи звања, а у додатку дипломе се уписује његова ужа квалификација у складу са смером (модулом) који је студент завршио (смер: Вишеструка ометеност, Инклузивно образовање, Логопедија).
Студенти се при упису на основне академске студије специјалне едукације и рехабилитације одлучују за један од три модула. Услов за упис је завршена гимназија, или средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању, или средња школа из поља друштвено-хуманистичких наука у четворогодишњем трајању (само за модул Инклузивно образовање) и положен пријемни испит.
Укупно ангажовање студената студијског програма специјалне едукације и рехабилитације, кроз активну наставу и учење ван термина активне наставе у сврху континуираног савладавања програмске материје, припрему колоквијума, испита и израду дипломског рада на основним студијама изражено је бројем од 240 ЕСПБ бодова. Вредност једног ЕСПБ бода одговара, у просеку, радном ангажовању студента од 27 часова.
Наставни план омогућава да студенти током студијског програма стичу знања из биолошких и базичних (претклиничких) медицинских наука, педагошких и психолошких наука, базичних наука специјалне едукације и рехабилитације и уже стручних наука специјалне едукације и рехабилитације. Од прве до четврте године студија студенти су у могућности да одаберу по један или два изборна предмета из датих изборних блокова, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и опредељење према појединим областима специјалне едукације и рехабилитације.
Сви предмети на првој години заједнички су за сва три модула.
Након свих положених предмета превиђених студијским програмом студент је у обавези да изради и одбрани завршни дипломски рад.
Наставни процес појединог предмета одвија се у току једног, а највише у току два семестра у складу са планом извођења наставе.
Најважније методе извођења наставе су: предавања илустрована слајдовима и видео клиповима, демонстрација вештина, интерактивна комуникација у наставном процесу, рад у малој групи и самостално извођење вештина процене и третмана у области специјалне едукације и рехабилитације.
Сви облици активе наставе базирају на интерактивној настави. Интерактивна настава, као савремена метода извођења наставе, омогући ће студентима боље разумевање програмске материје, усвајање инвентивног знања, формирање сопствених ставова и усвајање постојећих научних доктрина.
Настава се остварује кроз три различита смера, односно модула: 1. Вишеструка ометеност; 2. Инклузивно образовање; 3. Логопедија.
Основни циљ студијског програма Специјалне едукације и рехабилитације је оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа у превенцији, детекцији, дијагностици и третману поремећаја и сметњи, укључујући промовисање здравог начина живота, правних и моралних вредности, даљи професионални развој, а све у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Након завршених основних академских студија специјалне едукације и рехабилитације, а у зависности од одабраног смера (модула) студенти стичу звање Дипломирани дефектолог сходно Листи звања, а у додатку дипломе се уписује његова ужа квалификација у складу са смером (модулом) који је студент завршио (смер: Вишеструка ометеност, Инклузивно образовање, Логопедија).
Студенти се при упису на основне академске студије специјалне едукације и рехабилитације одлучују за један од три модула. Услов за упис је завршена гимназија, или средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању, или средња школа из поља друштвено-хуманистичких наука у четворогодишњем трајању (само за модул Инклузивно образовање) и положен пријемни испит.
Укупно ангажовање студената студијског програма специјалне едукације и рехабилитације, кроз активну наставу и учење ван термина активне наставе у сврху континуираног савладавања програмске материје, припрему колоквијума, испита и израду дипломског рада на основним студијама изражено је бројем од 240 ЕСПБ бодова. Вредност једног ЕСПБ бода одговара, у просеку, радном ангажовању студента од 27 часова.
Наставни план омогућава да студенти током студијског програма стичу знања из биолошких и базичних (претклиничких) медицинских наука, педагошких и психолошких наука, базичних наука специјалне едукације и рехабилитације и уже стручних наука специјалне едукације и рехабилитације. Од прве до четврте године студија студенти су у могућности да одаберу по један или два изборна предмета из датих изборних блокова, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и опредељење према појединим областима специјалне едукације и рехабилитације.
Сви предмети на првој години заједнички су за сва три модула.
Након свих положених предмета превиђених студијским програмом студент је у обавези да изради и одбрани завршни дипломски рад.
Наставни процес појединог предмета одвија се у току једног, а највише у току два семестра у складу са планом извођења наставе.
Најважније методе извођења наставе су: предавања илустрована слајдовима и видео клиповима, демонстрација вештина, интерактивна комуникација у наставном процесу, рад у малој групи и самостално извођење вештина процене и третмана у области специјалне едукације и рехабилитације.
Сви облици активе наставе базирају на интерактивној настави. Интерактивна настава, као савремена метода извођења наставе, омогући ће студентима боље разумевање програмске материје, усвајање инвентивног знања, формирање сопствених ставова и усвајање постојећих научних доктрина.
План студијског програма:
1. година студија
Наставни предмет | Часова недељно | Часова годишње | ЕСПБ | |||||||
Зимски семестар | Летњи семестар | |||||||||
Бр. | Назив предмета | П | В | П | В | П | В | Ук. | Остали часови | |
1 | Увод у дефектологију | 2 | 2+1* | 30 | 45 | 75 | 0 | 5 | ||
2 | Анатомија | 3 | 2 | 45 | 30 | 75 | 0 | 5 | ||
3 | Хумана генетика | 3 | 2 | 45 | 30 | 75 | 0 | 5 | ||
4 | Педагогија са дидактиком | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
5 | Општа психологија са психологијом личности | 2 | 30 | 30 | 0 | 3 | ||||
6 | Психологија развојног доба | 3 | 2 | 45 | 30 | 75 | 0 | 5 | ||
7 | Енглески језик | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
8 | Физиологија | 3 | 3 | 45 | 45 | 90 | 0 | 6 | ||
9 | Олигофренологија | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 5 | ||
10 | Увод у логопедију | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 5 | ||
11 | Професионална етика | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
12 | Предмет изборног блока 1 | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
Увод у допунске терапије | 0 | |||||||||
Психолошке основе и превенција поремећаја понашања | 0 | |||||||||
13 | Предмет изборног блока 2 | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
Права, обавезе и самозаступање особа са инвалидитетом | 0 | |||||||||
Физичка култура | 0 | |||||||||
Информатика у здравству | 0 | |||||||||
14 | Предмет изборног блока 3 | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
Рекреативна терапија | 0 | |||||||||
Основе психотерапије | 0 | |||||||||
Психологија одрасле доби и старења | 0 | |||||||||
Укупно |
Активне наставе | 480 | 375 | 855 | 60 | |||||
Стручне праксе | 0 | |||||||||
Наставе на 1 години | 855 |
2. година студија
Наставни предмет | Часова недељно | Часова годишње | ЕСПБ | |||||||
Зимски семестар | Летњи семестар | |||||||||
Бр. | Назив предмета | П | В | П | В | П | В | Ук. | Остали часови | |
15 | Неурологија | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
16 | Неуропсихологија | 3 | 2 | 45 | 30 | 75 | 0 | 5 | ||
17 | Тифлологија | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
18 | Соматопедија | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
19 | Медицинска рехабилитација | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
20 | Предмет изборног блока 4 | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 4 | ||
Рана развојна хабилитација | 0 | |||||||||
Генетика у специјалној едукацији и рехабилитацији | 0 | |||||||||
21 | Предмет изборног блока 5 | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
Кинaнтрополошка анализа кретне активности | 0 | |||||||||
Креативне радионице | 0 | |||||||||
Поремећаји гласа | 0 | |||||||||
22 | Стручна пракса 1 | 45 | 1 | |||||||
23 | Психологија инвалидитета | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 5 | ||
24 | Психопатологија детињства и младости | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
25 | Процена у специјалној едукацији и рехабилитацији | 3 | 3 | 45 | 45 | 90 | 0 | 6 | ||
26 | Когнитивни развој са принципима учења | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
27 | Вештине комуникације | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
28 | Атипични говорно-језички развој | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 4 | ||
29 | Предмет изборног блока 6 | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
Хипотерапија | 0 | |||||||||
Култура једнакости и партнерски односи | 0 | |||||||||
Методика рада са децом са сметњама у развоју | 0 | |||||||||
Менаџмент у здравству | 0 | |||||||||
30 | Стручна пракса 2 | 45 | 2 | |||||||
Укупно |
Активне наставе | 450 | 360 | 810 | 60 | |||||
Стручне праксе | 90 | |||||||||
Наставе на 2 години | 900 |