Ниво студија
Интегрисане академске студијеТрајање студија
5 година (10 семестара)Укупан број ЕСПБ бодова
300Звање које се стиче
Магистар фармацијеЦиљ студија
Основни циљеви
Посебни циљеви
У складу са наведеним, циљеви студијског програма Интегрисаних академских студија Фармације су да оспособи студенте за обављање послова у следећим делатностима:
- оспособљавање студената да самостално обављају делатности везане за дизајн, производњу, процену квалитета и употребу лекова
- дипломирани студенти ће детаљно познавати састав лекова, њихове хемијске и физичке особине, њихову производњу и употребу, као и методе којима се испитује чистоћа и јачина лекова
- студијски програм ће омогућити дипломираним студентима да разумеју како лекови делују на људски организам, каква је њихова судбина у организму и како се лекови могу најрационалније користити за дијагностику, превенцију и лечење обољења.
Посебни циљеви
- обезбедити дубоко укорењено знање основних принципа хемије, биологије и физике које се може применити у фармацији
- оспособити дипломиране студенте да примењују ове принципе у решавању специфичних проблема у фармацији
- обезбедити стицање специфичних вештина за експериментални дизајн и анализу експерименталних података
- промовисати схватање фармацеутске професије као дисциплине оријентисане ка пацијенту и овладати улогом фармацеута у систему здравствене заштите и фармацеутској индустрији
- подстаћи развој вештине комуникације са пацијентима и способност употребе савремене информационе технологије у корист пацијената
- издавање лекова, њихова примена и анализа прописивања лекова
- праћење безбедности, ефикасности и економичнсти терапије
- препознавање основних симптома болести
- препознавање нежељених и токсичних ефеката лекова и извештавање о истим
- безбедно руковање хемикалијама, фармацеутским материјалом и медицинским средствима
- израда магистралних и галенских препарата
- развијање способности индивидуалног рада и рада у групи
- охрабривање и подстицање стручне и научне радозналости и ентузијазма за стицање нових знања, што ће бити чврста основа за перманентно учење и професионални развој
У складу са наведеним, циљеви студијског програма Интегрисаних академских студија Фармације су да оспособи студенте за обављање послова у следећим делатностима:
- здравство (примарна, секундарна и терцијарна здравствена заштита, заводи и институти)
- привреда (фармацеутска производња, дистрибуција лекова, маркетинг лекова)
- образовање, наука и истраживање (средње, високо дипломско и последипломско образовање, научноистраживачки рад, континуирано професионално образовање)
- законодавство (Агенција за лекове и медицинска средства Републике Србије и друге надлежне институције).
Компетенције које проистичу из студијског програма
После завршених студија Интегрисаних академских студија фармације дипломирани студент стиче академски назив магистар фармације и квалификован је за обављање фармацеутске здравствене делатности након обављеног приправничког стажа и положеног стручног испита.
У домену фармацеутске здравствене делатности његове компетенције обухватају:
Исход учења представља скуп знања и вештина које студент треба да поседује после завршених студија.
Знања:
Вештине:
У домену фармацеутске здравствене делатности његове компетенције обухватају:
- спровођење превентивних мера за очување и заштиту здравља становништва, односно промоцију здравља
- унапређивање фармакотерапијских мера и поступака у рационалној употреби лекова и одређених врста медицинских средстава
- рационализацију трошкова за спровођење утврђених терапијских протокола лечења
- праћење нежељених реакција на лекове и медицинска средства, као и избегавање или смањивање тих реакција
- избегавање интеракција терапијског дуплирања примене лекова
- израду галенских, односно магистралних лекова у складу са законом
- друге послове фармацеутске здравствене делатности у складу са законом.
Исход учења представља скуп знања и вештина које студент треба да поседује после завршених студија.
Знања:
- познавање и критичко разумевање основних чињеница, принципа и теорија везаних за област фармације
- способност да у практичном раду примени стечена знања и разумевање потребно за задовољавање потреба пацијената и лица професионално ангажованих у области здравствене делатности
- уочавање и анализирање проблема и планирање стратегије за њихово решавање
- критичка евалуација, интерпретација и обједињавање фармацеутских информација и података
- прављење стручне и научне документације специфичне за област фармације
- јасно и коректно излагање стручних и научних садржаја из области фармације у усменој или писаној форми, како за стручни, тако и за шири аудиторијум
- прерачунавање терапијских доза и дозних режима
- интерпретација клиничких података о пацијентима
- способност доприноса развоју здравственог система кроз праксу, информисање и иновације
- интерпретација рецепата и других наруџбеница за лекове и медицинска средства.
Вештине:
- безбедно руковање хемикалијама и фармацеутским материјалима, имајући у виду њихове физичке и хемијске особине, укључујући специфичне ризике у руковању
- процена ризика у вези са спровођењем фармацеутских процедура и поступака
- самостално спровођење фармацеутских лабораторијских процедура
- планирање, дизајнирање и извођење оригиналних истраживања, почевши од почетне фазе препознавања проблема па до евалуације и прихватања резултата и налаза, уз способност да се изаберу одговарајуће технике и процедуре
- руковање стандардним фармацетским инструментима
- критичка процена и тумачење података добијених клиничким посматрањем и лабораторијским мерењима, имајући у виду њихов значај и одговарајућу теоретску основу
- припрема, производња и дистрибуција лекова, укључујући и стерилне производе
- извођење анализе лекова
- способност саветовања пацијената и других особа у вези са безбедном и ефикасном употребом лекова
- етички приступ у свим професионалним активностима
- способност за тимски рад у оквиру система обезбеђења квалитета.
Услов за упис
- завршена гимназија или средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању или средња хемијско-технолошка школа у четворогодишњем трајању и
- положен пријемни испит из математике и хемије или хемије и биологије
Структура програма
Студије трају 5 година и изводе се у 10 семестара са укупно 4380 часова наставе. Настава се изводи у облику предавања (2340 часова), практичних вежби (1920 часова), семинара, теренске наставе, тематских радионица, додипломске праксе и истраживачког рада студената који је у функцији израде дипломског рада (150 часова).
У току I, II и III семестра студија студенти углавном стичу знања из базичних природних наука које су од значаја за студије фармације (Математика, Биофизика, Биологија, Хемија) и базичних медицинских наука (Анатомија, Хистологија, Физиологија). У току IV, V, VI, VII, VIII, IX и X семестра настава је оријентисана ка фармацеутским стручним предметима (Фармацеутска хемија, Фармакогнозија, Фармацеутска технологија и други) и предметима медицинских наука који су у тесној вези са фармацијом (Патофизиологија, Микробиологија, Фармакологија, Медицинска биохемија и други). У току X семестра студенти могу приступити изради дипломског рада под условима и на начин како је то предвиђено Статутом Факултета и одговарајућим Правилником.
Изборни предмети предвиђени су у IV, VI, VIII и X (два изборна предмета) семестру. Наставни садржаји изборних предмета су тако конципирани да омогућавају студентима да прошире своја знања о неким темама које су у мањој мери обрађене у оквиру обавезних предмета (изборни предмети у IV, VI и VIII семестру), и на одговарајући начин буду упознати са основним принципима клиничке медицине (изборни предмети у X семестру).
Настава на појединим предметима одвија се у једном или највише два семестра у складу са планом извођења наставе. Најважније методе извођења наставе су: интерактивна теоријска настава, практични рад студената у лабораторијама, семинари и теренска настава.
Интерактивна теоријска настава одликује се дискусијом наставника са студентима о теми која је предмет предавања и омогућава студентима боље разумевање градива у односу на класичну теоријску наставу ex catedra. За овакав начин извођења наставе карактеристично је коришћење мултимедијалних презентација као најсавременијег средства за приказивање наставних садржаја.
Практични рад студената у лабораторијама изводи се као демонстрација одређених поступака или вештина уз активно учешће студената и као самостални експериментални рад студената са дефинисаним циљем (резултат анализе, синтеза препарата и сл.).
Семинари омогућавају студентима да се увежбавају у самосталном коришћењу литературе, електронских база података и презентацији одабраних тема које су обрадили уз минималну помоћ наставника и сарадника на предмету.
Теренска настава омогућава студентима да изведу активности које се не могу на адекватан начин реализовати у лабораторијама (нпр. сакупљање и обрада биљног материјала) или да се упознају са одређеним аспектима професије у реалним условима (нпр. посета производним погонима).
План студијског програма:
1. година студија
Наставни предмет | Часова недељно | Часова годишње | ЕСПБ | |||||||
Зимски семестар | Летњи семестар | |||||||||
Бр. | Назив предмета | П | В | П | В | П | В | Ук. | Остали часови | |
1 | Математика | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
2 | Биофизика | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
3 | Биологија са хуманом генетиком | 3 | 3 | 45 | 45 | 90 | 0 | 6 | ||
4 | Анатомија | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
5 | Општа хемија | 3 | 3 | 45 | 45 | 90 | 0 | 7 | ||
6 | Општа ботаника | 2 | 3 | 30 | 45 | 75 | 0 | 5 | ||
7 | Неорганска хемија | 3 | 3 | 45 | 45 | 90 | 0 | 6 | ||
8 | Физичка хемија | 4 | 2 | 60 | 30 | 90 | 0 | 7 | ||
9 | Органска хемија I | 4 | 2 | 60 | 30 | 90 | 0 | 7 | ||
10 | Хистологија | 2 | 30 | 30 | 0 | 3 | ||||
11 | Систематика биљака | 2 | 3 | 30 | 45 | 75 | 0 | 5 | ||
12 | Енглески језик I | 2 | 30 | 30 | 0 | 2 | ||||
Укупно |
Активне наставе | 465 | 375 | 840 | 60 | |||||
Стручне праксе | 0 | |||||||||
Наставе на 1 години | 840 |
2. година студија
Наставни предмет | Часова недељно | Часова годишње | ЕСПБ | |||||||
Зимски семестар | Летњи семестар | |||||||||
Бр. | Назив предмета | П | В | П | В | П | В | Ук. | Остали часови | |
13 | Физиологија | 3 | 2 | 3 | 2 | 90 | 60 | 150 | 0 | 10 |
14 | Органска хемија II | 2 | 3 | 30 | 45 | 75 | 0 | 6 | ||
15 | Аналитичка хемија I | 2 | 4 | 30 | 60 | 90 | 0 | 7 | ||
16 | Историја фармације | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
17 | Фармацеутска хемија I | 3 | 3 | 45 | 45 | 90 | 0 | 7 | ||
18 | Статистика у фармацији | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
19 | Енглески језик II | 2 | 30 | 30 | 0 | 2 | ||||
20 | Аналитичка хемија II | 2 | 4 | 30 | 60 | 90 | 0 | 6 | ||
21 | Општа биохемија | 3 | 2 | 45 | 30 | 75 | 0 | 4 | ||
22 | Инструментална фармацеутска анализа | 4 | 4 | 60 | 60 | 120 | 0 | 8 | ||
23 | Предмет изборног блока 1* | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
Колоидна хемија | 0 | |||||||||
Стереохемија | 0 | |||||||||
Одабрана поглавља молекуларне биологије | 0 | |||||||||
Економска ботаника | 0 | |||||||||
Хемија раствора | 0 | |||||||||
Основе клинички оријентисане ембриологије | 0 | |||||||||
Укупно |
Активне наставе | 450 | 420 | 870 | 60 | |||||
Стручне праксе | 0 | |||||||||
Наставе на 2 години | 870 |
3. година студија
Наставни предмет | Часова недељно | Часова годишње | ЕСПБ | |||||||
Зимски семестар | Летњи семестар | |||||||||
Бр. | Назив предмета | П | В | П | В | П | В | Ук. | Остали часови | |
24 | Патолошка физиологија | 3 | 1 | 60 | 60 | 0 | 4 | |||
25 | Фармакогнозија I | 3 | 4 | 45 | 60 | 105 | 0 | 8 | ||
26 | Фармацеутска хемија II | 3 | 4 | 45 | 60 | 105 | 0 | 8 | ||
27 | Имунологија са вирусологијом | 2 | 2 | 30 | 30 | 60 | 0 | 4 | ||
28 | Медицинска биохемија | 3 | 3 | 45 | 45 | 90 | 0 | 6 | ||
29 | Фармакогнозија II | 3 | 4 | 45 | 60 | 105 | 0 | 8 | ||
30 | Општа фармакологија | 4 | 2 | 60 | 30 | 90 | 0 | 6 | ||
31 | Фармацеутска хемија III | 3 | 4 | 45 | 60 | 105 | 0 | 8 | ||
32 | Општа и специјална бактериологија са паразитологијом | 4 | 2 | 60 | 30 | 90 | 0 | 5 | ||
33 | Предмет изборног блока 2* | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
Хемометрија | 0 | |||||||||
Апликације инструменталних метода | 0 | |||||||||
Огледне животиње и експериментални модели | 0 | |||||||||
Софтверска обрада података | 0 | |||||||||
НМР методе | 0 | |||||||||
Квалитет вода у фармацији и балнеологији | 0 | |||||||||
Препаративна аналитичка хемија у фармацији | 0 | |||||||||
Укупно |
Активне наставе | 465 | 390 | 855 | 60 | |||||
Стручне праксе | 0 | |||||||||
Наставе на 3 години | 855 |
4. година студија
Наставни предмет | Часова недељно | Часова годишње | ЕСПБ | |||||||
Зимски семестар | Летњи семестар | |||||||||
Бр. | Назив предмета | П | В | П | В | П | В | Ук. | Остали часови | |
34 | Фармакокинетика | 4 | 3 | 60 | 45 | 105 | 0 | 7 | ||
35 | Броматологија | 4 | 3 | 60 | 45 | 105 | 0 | 7 | ||
36 | Фармацеутска технологија I | 3 | 4 | 45 | 60 | 105 | 0 | 7 | ||
37 | Специјална фармакологија I | 4 | 2 | 60 | 30 | 90 | 0 | 6 | ||
38 | Основи токсикологије | 3 | 45 | 45 | 0 | 3 | ||||
39 | Специјална фармакологија II | 3 | 2 | 45 | 30 | 75 | 0 | 5 | ||
40 | Клиничка фармација | 3 | 2 | 45 | 30 | 75 | 0 | 5 | ||
41 | Фармацеутска технологија II | 3 | 3 | 45 | 45 | 90 | 0 | 6 | ||
42 | Фармацеутско законодавство и етика | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
43 | Токсиколошка хемија | 3 | 4 | 45 | 60 | 105 | 0 | 8 | ||
44 | Предмет изборног блока 3* | 2 | 1 | 30 | 15 | 45 | 0 | 3 | ||
Планирање исхране | 0 | |||||||||
Историја сексуалности | 0 | |||||||||
Алтернативне технике лечења | 0 | |||||||||
Клиничка биохемија | 0 | |||||||||
Хемија психоактивних супстанци | 0 | |||||||||
Основи реологије | 0 | |||||||||
Увод у научно-истраживачки рад | 0 | |||||||||
Математички модели у фармацији | 0 | |||||||||
Анализа природних производа | 0 | |||||||||
Укупно |
Активне наставе | 510 | 375 | 885 | 60 | |||||
Стручне праксе | 0 | |||||||||
Наставе на 4 години | 885 |