Ниво студија
Интегрисане академске студијеТрајање студија
5 година (10 семестара)Укупан број ЕСПБ бодова
300Звање које се стиче
Магистар фармацијеЦиљ студија
Општи циљ студијског програма је образовање магистара фармације адекватних компетенција и академских вештина потребних за обављање фармацеутске професије.
Магистри фармације биће детаљно упознати са физичко-хемијским особинама, саставом, производњом и начином употребе фармацеутских производа, као и методама за контролу њиховог квалитета. Поред тога, студијски програм ће омогућити дипломираним студентима да овладају вештинама рационалне употребе лекова у сврху дијагностике, превенције и лечења болести.
Специфични циљеви:
Магистри фармације биће детаљно упознати са физичко-хемијским особинама, саставом, производњом и начином употребе фармацеутских производа, као и методама за контролу њиховог квалитета. Поред тога, студијски програм ће омогућити дипломираним студентима да овладају вештинама рационалне употребе лекова у сврху дијагностике, превенције и лечења болести.
Специфични циљеви:
- обезбедити студентима адекватно знање из природних, медицинских и фармацеутских наука примењиво у области фармације
- оспособити студенте да примењују стечена знања у решавању специфичних проблема у фармацији
- обезбедити стицање практичних вештина за експериментални рад и анализу експерименталних података омогућити стицање професионалних вештина у оквиру система здравствене заштите, привреде, маркетинга или истраживања и развоја, тј. на свим местима на којима фармацеут може да обавља професионалну делатност
- подстицати развијање вештина комуникације и способности употребе савремене информационе технологије
- обезбедити студентима стицање знања о начину издавања лекова и њиховој примени, као и анализи прописивања лекова
- оспособити студенте за праћење безбедности, ефикасности и економичности терапије
- подстицати вештину уочавања нежељених ефеката и нежељених догађаја везаних за употребу лекова и извештавање о истим оспособити студенте за безбедно руковање, складиштење и одлагање хемикалија, фармацеутског и медицинског отпада као и за руковање лабораторијском опремом
- развити вештину практичне израде магистралних и галенских препарата
- подстицати развој способности и одговорности за индивидуални рад и рад у групи
- охрабривати и подстицати стручну и научну радозналост и ентузијазам за стицање нових знања као основе за континуирано учење и професионални развој
- здравство (примарна, секундарна и терцијарна здравствена заштита; заводи и институти)
- привреда (фармацеутска индустрија, веледрогерије, фармацеутска представништва) образовање, наука и истраживање (средње и високо образовање; научноистраживачки рад; континуирано професионално образовање)
- законодавство (Агенција за лекове и медицинска средства Републике Србије и друге надлежне институције и тела)
Компетенције које проистичу из студијског програма
Савладавањем студијског програма студент стиче компетенције које су у функцији квалитетног и самосталног обављања фармацеутске професије.
Опште способности које студент стиче:
Предметно-специфичне способности које студент стиче:
По завршетку студија као исход учења магистар фармације поседује одговарајући скуп знања и вештина који омогућава:
Опште способности које студент стиче:
- познавање и критичко разумевање принципа и теорија из области фармације
- уочавање и анализирање проблема, планирање стратегије за њихово решавање
- способност да у практичном раду примени стечена знања
- критичка евалуација, интерпретација и обједињавање фармацеутских информација и података развијене вештине комуникације са пацијентима, као и лицима професионално ангажованим у областима здравствене делатности у земљи и иностранству
- обављање фармацеутске професије уз поштовање високих етичких принципа
Предметно-специфичне способности које студент стиче:
- професионална знања и вештине потребне за самосталан рад у оквиру система здравствене заштите, привреде, маркетинга, регулаторних тела или истраживања и развоја, тј. на свим местима на којима фармацеут може да обавља професионалну делатност
- решавање конкретних проблема од њиховог препознавања, преко одабира одговарајуће технике и процедуре до евалуације крајњег исхода
- интегративни приступ у професионалном раду уз примену стечених знања и вештина из медицинских, фармацеутских и базичних природних наука
- коришћење савремених информационих технологија у професионалном раду
- посвећеност континуираном учењу и професионалном развоју са циљем праћења и примене саврeмених достигнућа у области фармације
По завршетку студија као исход учења магистар фармације поседује одговарајући скуп знања и вештина који омогућава:
- да буде равноправни члан здравственог стручног тима и учествује у пружању информација о правилној и безбедној употреби, изради, издавању и снабдевању лековима, медицинским средствима и дијететским производима
- да обезбеђује спровођење рационалне фармакотерапије као и других активности везаних за превенцију и лечење болести и промоцију здравог начина живота
- да буде равноправни члан тима који се бави маркетингом и дистрибуцијом лекова, медицинских средстава, дијететских и козметичких производа
- да учествује у развоју, производњи и контроли квалитета лекова, медицинских средстава, дијететских и козметичких производа
- да обавља послове везане за рад регулаторних тела и регистрацију лекова, медицинских средстава, дијететских производа
- да безбедно рукује, складишти и одлаже хемикалије, фармацеутски и медицински отпад
- да самостално рукује лабораторијском опремом и спроводи лабораторијске процедуре из различитих области фармације
- да упише специјалистичке и докторске академске студије у областима из поља медицинских и природно-математичких наука
- да у складу са стеченим компетенцијама планира, руководи и реализује научна и примењена истраживања
- да учествује у школовању фармацеутских и сродних кадрова средњег и високог степена образовања
Услов за упис
- завршена средња школа у четворогодишњем трајању
- положен пријемни испит из математике и хемије или хемије и биологије
Структура програма
Студије трају 5 година и изводе се у 10 семестара са укупно 4380 часова наставе. Настава се изводи у облику предавања (2340 часова), практичних вежби (1920 часова), семинара, теренске наставе, тематских радионица, додипломске праксе и истраживачког рада студената који је у функцији израде дипломског рада (150 часова).
У току I, II и III семестра студија студенти углавном стичу знања из базичних природних наука које су од значаја за студије фармације (Математика, Биофизика, Биологија, Хемија) и базичних медицинских наука (Анатомија, Хистологија, Физиологија). У току IV, V, VI, VII, VIII, IX и X семестра настава је оријентисана ка фармацеутским стручним предметима (Фармацеутска хемија, Фармакогнозија, Фармацеутска технологија и други) и предметима медицинских наука који су у тесној вези са фармацијом (Патофизиологија, Микробиологија, Фармакологија, Медицинска биохемија и други). У току X семестра студенти могу приступити изради дипломског рада под условима и на начин како је то предвиђено Статутом Факултета и одговарајућим Правилником.
Изборни предмети предвиђени су у IV, VI, VIII и X (два изборна предмета) семестру. Наставни садржаји изборних предмета су тако конципирани да омогућавају студентима да прошире своја знања о неким темама које су у мањој мери обрађене у оквиру обавезних предмета (изборни предмети у IV, VI и VIII семестру), и на одговарајући начин буду упознати са основним принципима клиничке медицине (изборни предмети у X семестру).
Настава на појединим предметима одвија се у једном или највише два семестра у складу са планом извођења наставе. Најважније методе извођења наставе су: интерактивна теоријска настава, практични рад студената у лабораторијама, семинари и теренска настава.
Интерактивна теоријска настава одликује се дискусијом наставника са студентима о теми која је предмет предавања и омогућава студентима боље разумевање градива у односу на класичну теоријску наставу ex catedra. За овакав начин извођења наставе карактеристично је коришћење мултимедијалних презентација као најсавременијег средства за приказивање наставних садржаја.
Практични рад студената у лабораторијама изводи се као демонстрација одређених поступака или вештина уз активно учешће студената и као самостални експериментални рад студената са дефинисаним циљем (резултат анализе, синтеза препарата и сл.).
Семинари омогућавају студентима да се увежбавају у самосталном коришћењу литературе, електронских база података и презентацији одабраних тема које су обрадили уз минималну помоћ наставника и сарадника на предмету.
Теренска настава омогућава студентима да изведу активности које се не могу на адекватан начин реализовати у лабораторијама (нпр. сакупљање и обрада биљног материјала) или да се упознају са одређеним аспектима професије у реалним условима (нпр. посета производним погонима).