Ниво студија
Основне академске студије – студије првог степенаТрајање студија
4 година (8 семестара)Укупан број ЕСПБ бодова
240Звање које се стиче
Дипломирани терапеут рехабилитацијеЦиљ студија
Основни циљеви
Посебни циљеви
- оспособљавање студената за примену научних и стручних достигнућа из облaсти медицинске рехабилитације и физикалне терапије у превенцији, дијагностици и третману дисфункција локомоторног система, оштећења централног и периферног нервног система
- промовисање здравог начина живота, правних и моралних вредности
- даљи професионални развој, у складу са принципима добре научне и клиничке праксе.
Посебни циљеви
- усвајање знања заснованог на научним принципима и емпирији, као и ефикасна примена стеченог знања на добробит корисника, пацијената и друштва уопште.
- разумевање здравља и начина његовог промовисања, стицање знања о биолошким функцијама организма (укључујући методе евалуације и терапеутске процене), узрочницима и механизмима настанка дисфункција локомоторног система, оштећења централног и периферног нервног система, њиховом третману и превенцији у контексту улоге и одговорности медицинског радника/физиотерапеута у друштвеној структури
- познавање основних клиничких вештина из области медицинске рехабилитације (узимање анамнезе и функционалног статуса, извођење свеобухватног физичког прегледа, интерпретација клиничких налаза) и стицање компетенција за извођење одређеног броја основних дијагностичких, односно терапијских процедура
- формирање ставова неопходних за постизање високих стандарда праксе медицинске рехабилитације у погледу превенције, дијагностике и здравственог третмана појединаца и популације, као и у сопственом професионалном развоју
- оспособљавање за примену кинезитерапије и других видова физикалне медицине: термотерапије, хидротерапије, пелоидотерапије, криотерапије, електротерапије, магнетотерапије, сонотерапије, фототерапије, терапије ласером и механотерапије код одређених обољења, оштећења и синдрома.
Компетенције које проистичу из студијског програма
Након савладаног студијског програма Основних академских студија медицинске рехабилитације студенти стичу компетенције за примену стручног теоријског знања, клиничких вештина и стандарда професионалне комуникације у току обављања стручне и научне делатности:
- познавање и разумевање биолошких и физичких наука битних за почетни рад у професији
- познавање и разумевање социјалних/бихејвиоралних/технолошких наука битних за почетну праксу, укључујући и лабораторијска и друга практична искуства
- познавање и разумевање клиничких наука
- примена принципа широког спектра рехабилитацијских поступака с пацијентима свих старосних категорија и са различитим врстама обољења и поремећаја и хроничнимболестима
- комплементарни, едукативни, терапијски и окупационо-терапијски приступ у разним проблемским подручјима
- збрињавање пацијента и примена физикалне терапије у различитим условима
- извођење неопходне процене/прегледа пацијента узимањем историје анамнезом или из других релевантних извора или путем специфичних тестова и мерења
- интерпретација налаза добијених анамнезом и процена клиничке слике пацијента
- доношење одлуке на основу егзактних налаза и утврђивање постојећих и могућих оштећења у покретљивости и других недостатака
- успешна процена проблема корисника/пацијента
- приказивање и примена плана неге/интервенције/третмана којима ће се остварити циљеви и резултати везани за пацијента
- познавање и разумевање односа међу људима, првенствено професионалног односа физиотерапеута са корисницима, пацијентима и колегама
- поштовање корисника, пацијенате и колега, без предрасуда, у односу на језик, културу, пол, расу и начина живота
- давање тражене информације корисницима/пацијентима о третману који се спроводи и његовом току
- поштовање права корисника/пацијента да одбије третман или учешће у наставним или истраживачким активностима
- у складу са професионалним етичким кодексом, чување информација о корисницима, пацијентима као поверљивих и одавање без пристанка само у изузетним околностима, тј. ако су корисник/пацијент или друге особе изложене ризику
- прикупљање неопходних информација о поремећају и сметњи и решавање здравствених, социјалних и проблема у едукацији корисника/пацијента кроз консултације са ординирајућим лекаром, пацијентом или његовом породицом, или онима који се о њему брину
- поседовање знања о улози других здравствених, социјалних и педагошких радника и њихово поштовање
- успостављање сарадње са другим члановима мултипрофесионалног тима поштујући принципе етичког кодекса свих професија
- познавање и разумевање етичких и правних питања релевантних за медицинску праксу
- организација, управљање и обезбеђивање здравствене заштите и едукације, укључујући квалитет и социјална питања
- поседовање свести о моралној и етичкој одговорности у третману сваког корисника/пацијента
- поседовање свести да треба увек да се тежи највишем могућем квалитету третмана корисника и пацијента
- поседовање свести о личним и професионалним ограничењима и спремност да се потражи помоћ онда када је потребна
- поседовање свести о значају здравља за обављање физиотерапеутске праксе
- успостављање квалитетног односа физиотерапеут-пацијент
- правилно узимање анамнестичких података и формирање физиотерапеутског досијеа
- извођење опште и специфичне физиотерапијске евалуације
- усвајање савремених евалуационих протокола и извођење у пракси
- процена резултата евалуације на систематичан начин
- усвајање протокола третмана заснованих на савременим принципима
- ефикасна комуникација са корисником, пацијентом, породицом пацијента, колегама и особљем
- идентификација најчешћих фактора ризика за настанак појединих поремећаја и сметњи и примена мера превенције истих
- прикупљање и сређивање информација, укључујући коришћење информационе технологије и сачињавање плана неге/интервенције/третмана
- коришћење претходних искустава за унапређење праксе и обједињавање најбољих практичних искустава из области Evidence Based Practice (EBP)
Услов за упис
- завршена гимназија или средња школа медицинског усмерења у четворогодишњем трајању и
- положен пријемни испит из биологије и хемије или из биологије и здравствене неге
Структура програма
Основне академске студије медицинске рехабилитације трају 4 године и обухватају 8 семестара наставе која се изводи у облику предавања, вежби и осталих облика активне наставе (семинара, летње стручне праксе, клиничке практичне наставе) и студијског истраживачког рада који је у функцији израде завршног дипломског испита.
Наставни план студијског програма омогућава да студент током прве године студија усвоји основна знања из биолошких и базичних (претклиничких) медицинских наука, знања о биомеханичким механизмима људског организма, да усвоји неопходна знања из области кинезиологије која су неопходна за разумевање ускостручних предмета који ће се изучавати у току наредних година студија.
Током друге године студија, поред предмета медицинских наука, студенти стичу знање из базичних области кинезитерапије, основа моторичког учења и контроле и упознају се са различитим методама дијагностике и терапије. Од друге године студија студенти су у могућности да одаберу по један изборни предмет, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и опредељење према појединим областима медицинске рехабилитације. Студенти ће такође стећи знања о основним принципима научноистраживачког рада.
Наставним планом треће године студија обухваћени су предмети (обавезни предмети и један изборни предмет) из специфичних категорије медицинских наука са посебним освртом на специјалну кинезитерапију појединих категорија здравствених поремећаја, општеобразовни предмет Вештина комуницирања и Ораганизација и менаџмент у здравству (изборни предмет) који ће оспособити студента за успостављање квалитетног контакта са различитим корисницима медицинских услуга и упознати га са принципима организације здравству, као систему за пружање услуга у области здравствене заштите становништва.
Током четврте године студија студенти стичу образовање (знање и вештине) из специфичних области медицинске рехабилитације, и основне појмове из области педагошког рада, соматопедије, геријатрије и спортске медицине. На овој години студија предмет Медицинска рехабилитација даје студенту свеобухватно знање из ове области. Студенту су понуђене три групе изборних предмета, које ће му омогућити да се, у складу са својим склоностима, определи за програмирање физичких активности или неки од специфичних видова медицинске рехабилитације. Исход студијског програма је израда и oдбрана завршног дипломског рада.
Наставни процес појединог предмета одвија се у току једног, а највише у току два семестра у складу са планом извођења наставе. Најважније методе извођења наставе су: интерактивна комуникација у наставном процесу, рад у малој групи, самостално извођење вештина, демонстрација вештина, предавања илустрована слајдовима и видео клиповима.
Сви облици активне наставе базирају на интерактивној настави која се карактерише дискусијама о проблему који је тема наставне јединице, изношењем личног става који је поткрепљен теоријском или искуственом аргументацијом, уочавањем дилема које се односе на постављену тему и њиховим разрешавањем. Интерактивна настава, као савремена метода извођења наставе, омогућиће студентима боље разумевање програмске материје, усвајање инвентивног знања, формирање сопствених ставова и усвајање постојећих научних доктрина.
Наставни план студијског програма омогућава да студент током прве године студија усвоји основна знања из биолошких и базичних (претклиничких) медицинских наука, знања о биомеханичким механизмима људског организма, да усвоји неопходна знања из области кинезиологије која су неопходна за разумевање ускостручних предмета који ће се изучавати у току наредних година студија.
Током друге године студија, поред предмета медицинских наука, студенти стичу знање из базичних области кинезитерапије, основа моторичког учења и контроле и упознају се са различитим методама дијагностике и терапије. Од друге године студија студенти су у могућности да одаберу по један изборни предмет, кроз који ће бити у могућности да афирмишу своје склоности и опредељење према појединим областима медицинске рехабилитације. Студенти ће такође стећи знања о основним принципима научноистраживачког рада.
Наставним планом треће године студија обухваћени су предмети (обавезни предмети и један изборни предмет) из специфичних категорије медицинских наука са посебним освртом на специјалну кинезитерапију појединих категорија здравствених поремећаја, општеобразовни предмет Вештина комуницирања и Ораганизација и менаџмент у здравству (изборни предмет) који ће оспособити студента за успостављање квалитетног контакта са различитим корисницима медицинских услуга и упознати га са принципима организације здравству, као систему за пружање услуга у области здравствене заштите становништва.
Током четврте године студија студенти стичу образовање (знање и вештине) из специфичних области медицинске рехабилитације, и основне појмове из области педагошког рада, соматопедије, геријатрије и спортске медицине. На овој години студија предмет Медицинска рехабилитација даје студенту свеобухватно знање из ове области. Студенту су понуђене три групе изборних предмета, које ће му омогућити да се, у складу са својим склоностима, определи за програмирање физичких активности или неки од специфичних видова медицинске рехабилитације. Исход студијског програма је израда и oдбрана завршног дипломског рада.
Наставни процес појединог предмета одвија се у току једног, а највише у току два семестра у складу са планом извођења наставе. Најважније методе извођења наставе су: интерактивна комуникација у наставном процесу, рад у малој групи, самостално извођење вештина, демонстрација вештина, предавања илустрована слајдовима и видео клиповима.
Сви облици активне наставе базирају на интерактивној настави која се карактерише дискусијама о проблему који је тема наставне јединице, изношењем личног става који је поткрепљен теоријском или искуственом аргументацијом, уочавањем дилема које се односе на постављену тему и њиховим разрешавањем. Интерактивна настава, као савремена метода извођења наставе, омогућиће студентима боље разумевање програмске материје, усвајање инвентивног знања, формирање сопствених ставова и усвајање постојећих научних доктрина.